Slik engasjerer Tise unge gjennom reklame
Reklamene fra Tise føles ikke alltid som reklame. Det er selve nøkkelen, mener de selv.
(Vika kino, Oslo): Marte Bruset Lunde og Sigrun Stenseth fra gjenbruksappen Tise var på scenen under «Unge målgrupper», som ble arrangert av KOM24, torsdag.
Her presenterte de noen få punkter som gjør at reklame rettet mot en ung målgruppe fungerer, ifølge dem selv.
Det første gikk på at man må kjenne personligheten til sitt eget brand, og hvordan man fremstår som merkevare.
– Vi liker å gjøre ting som får fram følelsene hos folk, og føler selv at vi lykkes med det. Vi tar oss tid til å finne vår egen tone of voice, hvilken humor vi har og hvilke kampsaker vi ønsker å støtte, sa Lunde fra scenen.
Nummer to handler om å planlegge for spontanitet.
– Du må rett og slett tillate deg å dytte andre planer til side hvis det dukker opp noe som er ekstra gøy. Mindre detaljplanlegging og mer retning, sa Stenseth.
Nummer tre var å produsere for kanal, og ikke for kampanje. Man må tenke på hva som passer på hvilken plattform, mener Stenseth og Lunde. Tise har sin egen app der 200 000 brukere er innom daglig, men de bruker også andre sosiale medier.
Til slutt la de vekt på at man må ansette folk som selv er i målgruppen man ønsker å treffe. I deres tilfelle handler det i stor grad om unge mennesker.
– De får med seg trender og aktualiteter i popkulturen, og det er den nerven vi ønsker å treffe, sa Lunde.
For bare noen uker siden vant de to priser på Gulltaggen sammen med Anti for kampanjen «Rekviem for Tise», der de solgte klærne til hovedpersonen i NRK-serien «Rekviem for Selina». Her brukte de ifølge seg selv bare en ukes tid fra noen fikk idéen til kampanjen var ute.
Denne kampanjen ble trukket fram under presentasjonen, og det ble også et annet samarbeid med Plan der de plasserte et skilt på et populært badested i Oslo med påskriften «Forbudt å bade ved tilfelle av mensen». Hensikten var å sette fokus på at jenter og kvinner i mange land har for få rettigheter, og stuntet ble omtalt i riksmediene.
Flere personer kommenterte også innlegg knyttet til kampanjen i sosiale medier, i tillegg til at de lagde en video der de intervjuet folk om hva de tenkte om skiltet.
– Vi får til å skape et ganske unikt engasjement. Og vi får tilbakemeldinger fra folk som sier at markedsføringen vår oppleves mer som et univers av kreativ output enn vanlig reklame som er plassert et sted, sa Stenseth.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no