Kampanjen viser autentiske utsagn gradert på en skala fra hverdagskommentarer til ytringer som nesten bryter loven.
Kampanjen viser autentiske utsagn gradert på en skala fra hverdagskommentarer til ytringer som nesten bryter loven.

Samler reklame- og mediebransjen i et felles løft mot rasisme

Unruled Creative Studio leder nasjonal dugnad mot rasisme for Antirasistisk Senter

Publisert

– Rasisme handler ikke bare om hva som er straffbart etter § 185. Den former livene våre lenge før loven griper inn, sier Umar Ashraf, daglig leder i Antirasistisk Senter, i en pressemelding.

Med budskapet «Rasisme starter lenge før loven stopper den» lanserer Antirasistisk Senter i disse dager en landsdekkende kampanje utviklet og orkestrert av Unruled Creative Studio. Kampanjen samler reklame- og mediebransjen, norsk næringsliv og ideelle aktører i et felles løft mot rasisme – og markerer samtidig Antirasistisk Senters nye visuelle identitet.

Fra bransjedebatt til nasjonal mobilisering

– Da Umar minnet oss om dette, visste jeg at vi måtte dramatisere poenget slik at flere forstår alvoret, supplerer Erik Heisholt, kreativ leder i Unruled Creative Studio.

Impulsen kom etter vårens heftige diskusjon rundt en Frp-film som portretterte minoritetsungdom som voldelige. Heisholt tok umiddelbart kontakt med Antirasistisk Senter og, sammen med Arnstein Sarset og Supernordic, videreutviklet ideen til en fullskala kampanje. 

På to døgn ble stjernefotograf Marcel Lelienhof booket, og kommunikasjonsbyrået Døgn organiserte filmproduksjon.

Blant partnerne som bidrar med medieflater og synlighet er Viaplay Group, Norway Cup, Cutters og Hudd – et tydelig bevis på at kampen mot rasisme angår hele samfunnet.

Kreativt konsept og visuelt løft

Kampanjen viser autentiske utsagn gradert på en skala fra hverdagskommentarer til ytringer som nesten bryter loven. 

Slik synliggjøres at rasismen er til stede lenge før paragrafene gjør det straffbart. 

Samtidig lanseres en ny logo, utformet av Døgn og Rethink: To øyne som ser både strukturene og menneskene bak tallene.

– Oppdraget handler om mer enn kreativitet; det handler om å bruke faget til reell samfunnsendring, sier Heisholt.

– Vi vil forsterke stemmene som jobber mot rasisme og bidra til et tryggere Norge, sier Zeshan Idris, i Døgn.

Bakgrunnstall som krever handling

Politiets ferske hatkrim-rapport viser at over halvparten av fjorårets hatkriminalitet var motivert av hudfarge eller etnisk opprinnelse – en økning på 400 prosent siden 2014. Kampanjen setter søkelyset på hvordan rasisme begrenser livsutfoldelse og trygghet, og inviterer publikum til å ta aktivt standpunkt.

«Som bransje må vi bruke vårt fortellertalent og kreativitet til å spre gode budskap, ikke det motsatte. Responsen vi har fått her tyder på at det er langt flere i bransjen vår som vil jobbe gratis for det gode, enn å ta seg betalt for å dramatisere det onde,» avslutter Heisholt.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS