Langer ut mot FrP-reklame: – Jeg fikk sjokk
Vidar Singh og Umar Ashraf er svært kritiske til Fremskrittspartiets mye omtalte reklamefilm. Helge Fossum i FrP mener at de bommer med kritikken sin.
Den siste tiden har en reklamefilm for Fremskrittspartiet, produsert av Los & Co, fått mye oppmerksomhet.
Videoen viser blant annet en gjeng unge menn som går til angrep på en hvit ung mann, og flere har ment at videoen spiller på fremmedfrykt.
– Dystopisk
Det mener også Vidar Singh, som er faglig leder i kommunikasjonsbyrået Vi er Oss.
– Jeg fikk sjokk da jeg så filmen. Jeg har ikke sett en så dystopisk propagandafilm før, og i alle fall ikke fra et seriøst politisk parti. De bruker svært sterke virkemidler, og det er vondt å se på, sier Singh til KOM24.
Han mener at vi allerede befinner oss i et polarisert samfunn, og at filmen kan dyrke tvil og fremmedfrykt hos spesielt unge mennesker.
Fremskrittspartiet avviser beskyldningene, og mener filmen ikke er rasistisk på noen måte. Se hele svaret deres lenger ned i saken.
Leder i Fremskrittspartiets Ungdom, Simen Velle, gjestet Dagsnytt 18 på NRK forrige uke for å snakke om filmen. Her sa han blant annet at filmen gjenspeiler virkeligheten, fordi det begås flest lovbrudd av folk med minoritetsbakgrunn.
Singh kjøper ikke denne argumentasjonen.
– Jeg har lest mye om det, og tallene viser at det er et veldig lite antall mennesker som begår veldig mange lovbrudd. Så det er ikke riktig at den representerer virkeligheten.
– Og hvem sin virkelighet snakker de i så fall om? Velle og andre som ikke har nærhet til disse gruppene, vil tolke dette annerledes enn oss andre. Jeg synes dette er feil måte å forsøke å mobilisere velgere på, og jeg lurer også på om det faktisk er slike velgere FrP vil ha.
Han mener også at reklamebyrået Los & Co fortjener kritikk. Filmen er laget av deres kontor i Drammen.
– De er et av Norges fremste byråer, og jeg kan ikke kritisere dem nok. I tillegg er det laget av folk som sitter i Drammen, som er en veldig mangfoldig by. Hvordan reagerer folk der på dette? Når et byrå lager politisk reklame, bør de være trygge på at de kan stå inne for det de formidler, sier Singh.
Mener de spiller på fordommer
– Jeg trodde først det var en trailer for en ny NRK-dokumentar om hvordan man caster stereotypisk og fordomsfullt. Da jeg så hvem som stod bak, skjønte jeg at dette var alvor, skriver Umar Ashraf i Antirasistisk Senter i en e-post til KOM24.
– Hva mener du filmen formidler?
– At FrP tror trygghet kan skapes gjennom film – med sirener, skuddsikre vester og moralpanikk. At de tror utenforskap kan løses med mer politi og flere kontroller, som i praksis bare fører til enda mer utenforskap. Som om ungdom vil få et sted å være, lære og høre til ved å bli stoppet og ransaket oftere. Det virker som de har glemt at trygghet skapes gjennom tillit, ikke overvåkning.
Ashraf sammenligner FrPs påstand om at filmen gjenspeiler virkeligheten med å lage middag med én ingrediens og påstå at det er et balansert måltid.
– Trygghet handler ikke om hudfarge, det handler om tilgang på muligheter, tilhørighet og fellesskap. Å redusere kriminalitetsforståelse til et spørsmål om etnisitet er ikke virkelighetsnært, det er forenklende og farlig.
Om Los & Co skriver han følgende:
– Jeg ser for meg at noen i Los & Co satt i et stille møte og tenkte: «Hva om vi bruker kreativiteten vår til å splitte folk i stedet for å samle dem? Kanskje det gir priser.» Det er trist å se at et byrå velger å bidra til stigmatisering.
– Ikke rasistisk
Daglig leder for Los & Co Drammen, Mette Adamsen, har blitt forelagt kritikken fra Singh og Ashraf. Hun skriver i en melding til KOM24 at de ikke ønsker å kommentere saken.
Helge Fossum, assisterende generalsekretær og kampanjeansvarlig i FrP, avfeier kritikken.
– Det er bare tull at denne filmen handler om rasisme. Slike karakteristikker er et misbruk av et ord som handler om noe alle oppegående tar avstand fra. Denne videoen har ingen verdens ting med rasisme og fremmedfrykt å gjøre. Det kan jo enhver få med seg bare med å se filmen.
Han mener andre deltakere i samfunnsdebatten lukker øynene for fakta og er opptatt av hudfarge, mens FrP er opptatt av å løse problemer.
– I 2024 ble over 2000 voldsforbrytelser utført av ungdom under 18 år. Selv om gjeng- og ungdomskriminaliteten øker prioriteres ikke nok ressurser til politiet. FrP vil skape mer trygghet med nok politi.
På spørsmål om hva slags føringer de ga for Los & Co, skriver Fossum at de har fått laget flere filmer som skal vise realistiske situasjoner og våre løsninger på aktuelle samfunnsutfordringer enten det er knyttet til ungdoms- og gjengkriminalitet, lange helsekøer eller en trang økonomisk hverdag.
– Utover det er det ikke naturlig å gå nærmere inn på dialogen vi har med samarbeidspartnere.
For ordens skyld: Vi skrev først at det var en ung, mørkhudet mann, som gikk til angrep på en hvit mann i Frps reklamefilm. Det er feil, det er en gruppe på fire unge menn som går til angrep. Saken ble oppdatert fredag 30/5 11.02.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no