Eirik Johansen, kreatør i Anorak.

MENINGER:

Ingenting i Frps nye film er tilfeldig

«Frps nye kampanjefilm, produsert av Los&Co Drammen, er noe av det mest provoserende jeg har sett på lenge», det skriver kreatør og partner i Anorak, Eirik Johansen.

Publisert Sist oppdatert

 Frps nye kampanjefilm, produsert av Los&Co Drammen, er noe av det mest provoserende jeg har sett på lenge. Ikke bare på grunn av det polariserende budskapet, men også på grunn av det passive ansvaret byrået tar for innholdet de selv har vært med på å produsere.

Daglig leder i Los & Co Drammen, Mette Adamsen, sier til Kampanje: «Når det gjelder denne aktuelle kampanjen, så står vi naturligvis ved våre forpliktelser overfor kunden og kommer til å fortsette å levere. Det er kunden som må svare på konkrete spørsmål om de politiske budskapene.» Et urovekkende svar. 

For selv om ungdomskriminalitet i storbyene er et voksende problem, er det ikke en unnskyldning for å lage film som generaliserer, stigmatiserer og skaper frykt. 

Vi som byråer har et etisk ansvar. Å fraskrive seg dette ansvaret ved å peke på kunden er ikke godt nok.

Jeg vokste selv opp på Lindeberg i Oslo øst. Jeg vet hvordan det føles når politisk retorikk skaper et bilde av virkeligheten som ikke stemmer. Et bilde som skremmer folk til å flytte. Et bilde som gjør at vi som blir igjen, stadig må forsvare stedet og menneskene vi er stolte av å være en del av.

Ingenting i Frps nye film er tilfeldig. Hver scene, hver location, hver castingbeslutning er bevisste valg. Det betyr at både byrået og produksjonsselskapet hadde flere muligheter til å si stopp. I stedet leverer de et stykke kommunikasjon som først og fremst har som mål å mobilisere – og det gjennom frykt.

———————————————-

Innlegget ble først publisert på Eirik Johanesens Linkedin-profil og er republisert med tillatelse.

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS