Algoritmene setter demokratiet på prøve «Å si at teknologi-gigantene er de beste til å løse de samfunnsmessige utfordringene som er oppstått på grunn av deres dominerende posisjon, er en for enkel tilnærming.», skriver Medietilsynet.
Medienes hemmelighold av politisk reklame «Hvor mye bruker partiene på politisk reklame i de tradisjonelle mediene? Det vil ingen fortelle oss», skriver Ståle Lindblad.
Vi trenger større åpenhet om bruk av personlige data Globale teknologiselskaper sitter på store mengder data om norske velgere. Dataene brukes til å målrette politisk reklame, men hvor bør grensene gå?
Medietilsynet: – De unge oppfatter politisk reklame i sosiale medier som en viktig kilde til informasjon Men det er og økt skepsis blant velgerne til å bruke personlige data til målrettet politisk reklame.
Google opphever forbud mot politiske annonser Selskapet påpeker samtidig at det fortsatt er forbudt å spre annonser som inneholder falske påstander og villedende informasjon.