Nordmenn flest har altfor liten kunnskap om bruk av smertestillende. Med sin nye kampanje ønsker Apotek 1 å bidra til riktig bruk og økt bevissthetsnivå rundt tematikken.
Nordmenn flest har altfor liten kunnskap om bruk av smertestillende. Med sin nye kampanje ønsker Apotek 1 å bidra til riktig bruk og økt bevissthetsnivå rundt tematikken.

Nordmenn mangler kunnskap om smertestillende

Apotek 1 lanserer kampanje for å øke bevisstheten rundt riktig bruk av smertestillende medikamenter.

Publisert Sist oppdatert

– Innsikt viser at reseptfrie smertestillende i altfor stor grad tas på autopilot. Mange av oss tar smertestillende tabletter hver uke. Dette gjelder også hver fjerde tiåring. Disse tallene er tankevekkende, og til dels bekymringsfulle, sier Linda Erlingsen, markedsansvarlig i Apotek 1, i en pressemelding.

Enkel tilgjengelighet kan være en årsak til det høye forbruket. Smertestillende selges i dag fra mange utsalgssteder, ofte uten at personalet har nødvendig kunnskap om medisinenes virkemåte. Mange er usikre på hvilke smertestillende de trenger, både til eget bruk og til familiemedlemmer.

Ikke bare overforbruk er problematisk. Feilbruk og underforbruk er også store utfordringer. Mange kunne fått bedre livskvalitet hvis de hadde tatt noe som lindret smertene.

– Ved å snakke med våre farmasøyter, kan kundene få råd om hva de faktisk trenger. Og det er ikke alltid tabletter er svaret, ofte er alternative eller supplerende midler bedre, sier Erlingsen og påpeker at for eksempel gel som smøres direkte på problemområdet er mer skånsomt enn tabletter.

– I noen tilfeller anbefaler vi ikke smertestillende i det hele tatt, tidvis er støttebandasjer eller varme- eller kuldeplaster bedre løsninger. Budskapet er at vi har kunnskapen og produktene som trengs for å finne riktig behandling for den aktuelle smerten, sier hun.

Det er Los & Co som har utformet kampanjen for Apotek 1.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS