Byrålederene i Publicis Camilla Halleraker, Odd Rune Farsund og Stian Lyberg sammen med Peder Mittet, klarte å opprettholde byråinntekten tross et tøft 2023.
Byrålederene i Publicis Camilla Halleraker, Odd Rune Farsund og Stian Lyberg sammen med Peder Mittet, klarte å opprettholde byråinntekten tross et tøft 2024.

Holder byråinntekten stabil i 2024: – Vi har jobbet knallhardt for dette

– Bransjen har aldri vært i større forandring.

Publisert

Tallene til Publicis for 2024 er klare og de vier en liten nedgang i inntektene for byrågiganten. 50 millioner kroner forsvant fra inntektssiden deres, men byråinntekten deres er svært stabil og gikk ned med 0,5 prosent, tilsvarende 1,4 millioner kroner, til 269,8 millioner kroner.

– Inntektsutviklingen totalt reflekterer i stor grad markedet, og våre markedsandeler er stabile. Noen kunder kuttet i budsjettene i forbindelse med deres egne spareprogrammer, som naturlig nok også påvirket oss. Vi står sammen med kundene våre, både i opp- og nedgangstider, skriver CEO i Publicis Norge, Peder MIttet i en pressemelding.

Han oppsummerer 2024 som nok et urolig og tøft år for norsk næringsliv, inkludert i deres bransje. 

– I lys av dette er det solid å holde byråinntekten stabil og levere et resultat på 25 millioner kroner. Vi har jobbet knallhardt for dette, skriver Mittet. 

Et resultat på 25 millioner kroner er 8,4 millioner kroner svakere enn året før.

– Det en kjensgjerning at marginene har blitt mindre. Bransjen har aldri vært i større endring, både med tanke på struktur og teknologi. Publicis globalt har antagelig vært best i bransjen til å tilpasse seg dette, og vi ble i 2024 for første gang nummer 1 på globalt nivå. Det åpner seg et hav av muligheter fremover, men med mindre du er nyetablert så koster det nødvendigvis ekstra på kort sikt. Våre kostnader for 2024 reflekterer både store investeringer i innovasjon og interne omstillingskostnader.

Mittet sier at de har muskler til å investere og at det er en enorm innovasjonskraft på huset, som gjør han optimistisk for framtiden. Han viser og til at de i fjor lanserte en rekke nye produkter innenfor media, produksjon, avansert analyse og ikke minst KI. I år har de lansert Publicis Foundry, som jobber med CRM og martech.

– Fremover ser vi både på muligheter innenfor eget hus, nye partnerskap og oppkjøp, og du skal ikke se bort fra at det kommer flere spennende nyheter utover høsten også, avslutter Mittet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS