Emma Svarva Giskås, Vebjørn Varlid og Cato Husabø Fossen svarer noe ulikt når det gjelder intern praksis for pressetrening.

Dette er partienes rutiner for medietrening

Hvor drillet er politikerne på å svare journalister og opptre i pressen? Senterpartiet, Arbeiderpartiet og Høyre deler sin interne praksis.

Publisert Sist oppdatert

KOM24 skrev nylig om kommunikasjonsfolk som svarer på spørsmål fra journalister på e-post.

Professor ved Høyskolen Kristiania, Anders Olof Larsson, ble intervjuet i forbindelse med saken. Han sa blant annet at han ikke er i tvil om at omfattende rutiner for medietrening preger politikken i hans hjemland Sverige i større grad enn i Norge.

Flere byråer i kommunikasjonsbransjen tilbyr kurs for nettopp dette. Kommunikasjonsforeningen, Nucleus, Trigger og Bohr Kommunikasjon er alle eksempler på aktører som dukker opp dersom man gjør et raskt Google-søk.

KOM24 har derfor spurt Senterpartiet, Arbeiderpartiet og Høyre om hva de gjør for å forberede politikere når de skal stikke hode sitt fram i media.

Har et populært opplegg

Pressesjef i Senterpartiets stortingsgruppe, Vebjørn Varlid, skriver i en e-post at de foretar seg absolutt all medietrening internt i partiet. De bruker ikke tid eller penger på å hyre inn ekstern hjelp eller sende politikere på kurs, ifølge Varlid.

– Senterungdommen har eit populært toppskuleringsopplegg for unge og lovande Senterpartistar. Mange som har deltatt på dette opplegget er i dag stortingsrepresentantar eller ordførarar. 

– For stortingspolitikarane køyrer vi eigne opplegg når det passar inn i travle kalendarar, stort sett i mellomvalår, skriver pressesjefen.

– Hva er det viktigste en Sp-representant bør lære seg når vedkommende skal representere partiet i media?

– Å få fram kvifor han eller ho veljer å bruke dag, kveld og helg på å jobbe med politikk. Senterpartiet har eit unikt verdiforslag i norsk politikk; å utvikle næring og busetnad over heile Noreg. Kvar enkelt representant har si historie bak kvifor dette appellerer til dei. Å få kommunisert den historia til veljarane er viktig.

Øver seg

Emma Svarva Giskås er kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet og Arbeiderpartiets stortingsgruppe.

Heller ikke i Ap tar de bruk eksterne aktører.

– Vi tilbyr våre politikere debattrening generelt, og forberedelse i forkant av debatter og medieopptredener. Til dette bruker vi egne ansatte, skriver Giskås i en e-post til KOM24.

På spørsmål om hva som er viktig for en Ap-representant når vedkommende skal møte pressen, svarer hun følgende:

– For oss er det viktig å stille forberedt til medieopptredener, som blant annet innebærer å ha oversikt og kontroll på saken, samt snakke med et klart og enkelt språk som folk forstår.

Ulikt utgangspunkt

Cato Husabø Fossen, kommunikasjonssjef i Høyre, svarer at Høyres fremste politikere og profiler er veldig ulike mennesker med ulik bakgrunn og med ulike behov.

– Noen har lang fartstid og har gått hele Unge Høyre-skolen, noen kommer fra næringslivet og andre fra lokalpolitikken. Som parti tilbyr vi derfor ulike former for opplæring, råd og veiledning om kommunikasjon og formidling.

Fossen har selv erfaring som journalist. Han skriver videre at de har flere dyktige ansatte i Høyres kommunikasjonsavdeling som jobber for hele partiet.

– Behovet for ekstern hjelp er minimalt, men vi er glade for at flinke folk som gjerne har jobbet i eller vært aktive i partiet tidligere, gladelig stiller opp på dugnad i forbindelse med kandidatsamlinger og lignende.

– Høyre skal snakke om våre løsninger på de viktigste utfordringene både land og folk står overfor, på en måte som folk forstår. Så enkelt og så vanskelig, avslutter Fossen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS