Lars Erik Grønntun i Paritee forteller om vekstplanene deres.

Paritee rykker inn i Midtøsten: – Satsingen blir betydelig

– Det viktigste for oss er jo at vi får et europeisk konkurransedyktig alternativ i de viktigste markedene.

Publisert

(Arendal:) Etter at Lars Erik Grønntun og Paritee overtok Geelmuyden Kiese har de fortsatt å spre sitt eierskap utover i Europa ved kjøp av byråer i både England og Tyskland. Og vekstambisjonene er ikke over med det.

Det bekrefter Grønntun i et intervju med KOM24.

Slik satser de nå

Grønntun bygger sitt nye, internasjonale konsern basert på erfaringene han gjorde seg som Hill+Knowlton-topp. 

– Det viktigste for oss er at vi får et europeisk konkurransedyktig alternativ i de viktigste markedene. Ikke alle markedene, men på de industrisektorene vi fokuserer på, som er da teknologi, helse, finansielle tjenester, energi, og industri og mobilitet. Så jobber vi med kunder i andre områder også, men på tvers av alle disse markedene, skal vi ha et godt tilbud. Det er det som er målet, det er det som guider oss i forhold til de investeringene vi gjør, og hva vi bygger opp, forteller han.

Det første oppkjøpet de gjorde var å kjøpe Geelmuyden Kiese, før de fortsatt videre til britiske Brands2Life, som har en byråinntekt på 350–400 millioner kroner. Deretter var det tyske LHLK Gruppe med sin byråinntekt på 130 millioner kroner som sto for tur.

Men det stopper ikke der. For nå har de begynt ekspansjonen inn i andre markeder. 

Først ute er Irland, USA og Midtøsten.

I Irland driver de nå og bygger opp et kontor og har et fullt team på plass, hvor de kommer til å operere under et eget merkenavn.

Ikke redd for kritikk

– Det er en komplettering av et allerede veldig sterkt miljø med 200 mennesker i London, forteller han.

De er også på plass i USA med en satsing i New York, San Francisco og Minneapolis, via sitt britiske byrå.

Lars Erik Grønntun

– Men vi må ha en sterk nok kapabilitet i USA til å serve våre kunder. Vi har allerede det i dag gjennom Brands2Life som har et miljø der. Men vi fortsetter å se på løsninger for å bygge ut det, sier han.

Men den største satsingen deres kommer i Midtøsten. Det er en satsing som han beskriver som betydelig for dem. Foreløpig er de ikke kommet lenger enn at de er i registreringsfasen der nede.

Men byrået kommer til å gå under navnet Paritee Mena og har base i Dubai.

Hans forrige arbeidsgiver, Hill+Knowlton fikk en del kritikk i Norge da de sendte norske PR-rådgivere til Saudi Arabia, som hyllet det autoritære regimet. Grønntun sier at han ikke bekymrer seg for en eventuell kritikk.

– Jeg tenker at uansett hvilken marked vi opererer i, så må vi guides av et godt kompass på det forretningsmessige og etisk. Og det betyr at man må gjøre vurderinger fortløpende hva slags type operasjoner man jobber med. Men jeg er jo på ingen måte med på en på en generell klassifisering av en hel region. Det er ikke slik at bare fordi den er litt langt unna, så kan vi ikke jobbe der. Jeg mener man må gjøre de vurderingene mer individuelt, ellers bærer det veldig fort preg av mer fordom, mener han.

Paritee sitt utgangspunkt med satsingen er fra Dubai.

– Er du redd for å få kritikk hvis dere trår feil? 

– Jeg er ikke spesielt redd for kritikk. Jeg tror det viktigste for oss det er at vi bygger opp dette etter en plan som er vår plan, og så må vi gjøre disse lokale vurderingene hele tiden, sier han.

Grønntun sier og at de vil etablere seg i de største europeiske markedene, som de fortsatt ikke er på plass i, uten at han vil gå inn på hvilke det er.

Har penger til flere oppkjøp

Men han avviser ikke at de kommer til å gjøre flere oppkjøp i tiden framover og forteller at de rett før sommeren gjorde en rekapitalisering.

– Vi har fått en del ressurser for å fortsette å vokse og utvikle oss. Men man må tenke gjennom hvor man putter inn pengene, sier han.

Grønntun har lang erfaring som topp i byråbransjen og har blant annet vært global sjef for giganten Hill+Knowlton, hvor han ledet 80 selskaper i 50 markeder, men hoppet av da han så at bransjen ble mer og mer orientert mot USA og de store holdingselskapene ble mer og mer presset.

Nå prøver han å bygge det han kaller for en mer disiplinert mellomvariant. Nå handler det om 5 pluss 5 pluss 5.

Det vil si fem nøkkelmarkeder i Europa, Fem sektorer, altså industrivertikaler, og fem tjenesteområder. Helse, financial services, energi, teknologi og mobilitet

– Det er et konsept, eller et uttrykk for en investeringsdisiplin, sier han.

Grønntun mener det er flere ting som skiller seg fra Hill+Knowlton-tiden, selv om de nå også bygger seg opp til å bli relativt store. 

Han kaller det hele for en mer disiplinert tilnærming. 

– Det er mer fokusert på både markeder og industrivertikaler. Det skal ikke være all things to all men, så det er mer fokusert. Nummer to er at dette er mer entreprenørsk, for dette er ikke et børsnotert holdingselskap som er tusen mil unna. Dette her er et mindre miljø, og det er mye mer som bottom-up. Alle selskapene reinvesterer inn, altså selgerne reinvesterer inn, er med på denne paritee-ferden, så det er også en annen filosofi, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS