Vil straffe influensere med store bøter
Mener for mange influensere markedsfører farlige produkter. Nå krever han at det får konsekvenser.
(Arendal:) – Det er jo et problem når de markedsfører for Temu og Shine, det ser vi jo en del markedsføring for på sosiale medier. Men det jeg vil si er det største problemet er at man markedsfører på feil premiss, ikke det at man nødvendigvis pusher et produkt som er farlig, men at man snakker om produktet på feil måte.
Det sier influenser og kjemiker, Alexander Sandtorv, til KOM24.
Mandag var han i en panelsamtale under Arendalsuka, arrangert av Svanemerket.
Der snakket man blant annet om farlige kjemikalier som vi mennesker får i oss, på ulike måter.
Man tok og opp at på TikTok og Instagram florerer det av videoer som ukritisk hyller skjønnhetsprodukter, ofte med lite eller ingen kunnskap om hva de faktisk inneholder, og hvordan det kan påvirke oss.
Det blir hevdet at barn helt ned i 8-års alder påvirkes til å kjøpe produkter de verken trenger eller har godt av, og markedet flommer over av produkter med ukjent innhold.
Sandtorv mener løsningen er enkel.
– Det er jo bot da. Det må få en konsekvens. Den dårlige oppmerksomheten er veldig dårlig omtale for merkevaren også, sier han.
Sandtorv, som er kjemiker, har og bygd opp en stor følgerskare i sosiale medier og har over 60 000 følgere på Instagram.
Han har tidligere lagt seg ut med sine influenserkollegaer og har arrestert Sophie Elise for hennes markedsføring av et nytt produkt fra hennes Glöd-serie som lover innovativ nyhet som ikke finnes på det norske markedet fra før. Han har og vært i tottene på Oskar Westerlin, for han mener at influenseren reklamerer for et kosttilskudd uten dokumentert virkning.
Nå vil influenseren at det offentlige tar tak i situasjonen og følger opp lovbruddene.
– Nå er vi i en situasjon der det er ingenting. Men vi kan i alle fall gå mot en situasjon der det blir disinsentiver for dem som markedsfører, sier han.
Men han etterlyser at noen tar et ansvar og mener at de offentlige aktørene ikke har tatt problemstillingen på alvor.
Han sier at han tror problemet er at tilsynene har for lite penger, så de klarer ikke å følge opp alt, sier han og sier han vil ha en strengere innramming.
– Det må være lett å melde inn, og så må det skje noe. Det må følges opp på en eller annen måte, sier han og foreslår nettpatruljer.
– Det må mer penger på bordet, for alternativet som vi har i dag er veldig dårlig. Så noe må jo skje, sier han.
Kristoffer André Hansen, statssekretær (Ap) i Klima- og miljødepartementet vil ikke love for mye, men sier at de skal se på situasjonen.
– Ap har vist den siste perioden hvordan vi vil bruke markedsføringsregler til å regulere atferd vi ikke ønsker, for eksempel reklame retta mot barn. Og jeg mener nå at vi må se på om det er andre regler som kan gjøre for å sørge for at informasjonen som går ut til forbrukerne er trygg, sier han til KOM24
Men han legger at om det skal være egne regler for influensere har de ikke tatt stilling til.
– Det må vi eventuelt komme tilbake til, sier han.
– Men tror du det er realistisk at man får regler som gjør at det får konsekvenser?
– Vi må sørge for at de som snakker ut til befolkninga har informasjon som befolkninga er trygg på. Det finnes ulike måter å regulere det, enten gjennom regulering eller samarbeid, men jeg er helt sikker på at vi ikke er ferdig å diskutere hvordan vi effektivt kan sørge for at de som kommuniserer til innbyggerne våre kan stoles på, sier han.
Han peker på at det hele handler om fake news. Men om det er reguleringer som er det mest treffsikre virkemiddelet, det vil han komme tilbake til.
– Jeg vet ikke, men man må se på hvordan man kan få det til, det er jeg helt sikker på.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no