Gjengen i Haltenbanken, Mannheimer og Brandity samlet i Bergens storstue, Torgallmenningen.
Gjengen i Haltenbanken, Mannheimer og Brandity samlet i Bergens storstue, Torgallmenningen.

Tre byråer samler seg under samme tak: – Vi må svare på skiftet i bransjen

Tre mindre byråer i Bergen gjør nå et løft for å kunne ta på seg større jobber.

Publisert

– Vi ønsker ikke å bli et stort byrå som kveler kundene med prosesser og hierarki. Vi tror på en «boutique» og «bespoke»-tankegang – skreddersøm og nærhet, sier Ina Stølen i Brandity til KOM24.

Byrået har nå flyttet inn hos Mannheimer og Haltenbanken, midt på Torgallmenningen i Bergen. Til sammen har de tre byråene, som jobber innenfor kreativ strategi, kommunikasjon og design, 19 ansatte og kan nå ta på seg større oppdrag.

Naturlig

– Vi ville inn her fordi vi ønsker et faglig fellesskap. Vi har felles syn på strategi, kommunikasjon og design, og vi har kjent hverandre lenge. Vi har møttes i mange sammenhenger og hatt flere av de samme kundene, Kode, DNS, VilVite, og derfor var det naturlig å se nærmere på hvordan vi kunne jobbe tettere, sier Stølen.

Hun påpeker at de merker et skifte i bransjen der mye beslutningsmakt er flyttet opp i organisasjonene. Mellomlederne er vingeklippet, og byråene snakker oftere direkte med toppledelsen, gjerne administrerende direktør.

– De ønsker ikke å snakke med mange ulike leverandører, men ha én eller to faste kontakter. Det er et skifte, og vi må svare på det, sier hun.

Stølen forteller at hun flere ganger er blitt kontaktet om tjenester byrået hennes ikke kan levere, men da har hun gjerne vist videre til Askild Meltvik, partner og daglig leder i designbyrået Haltenbanken.

– Kundeverdien ligger i å forstå hva de faktisk trenger. Noen ganger trenger de ikke meg, men folkene til Askild, og motsatt, sier hun.

Meltvik på sin side sier at de nå utvider verdikjeden sin.

– Vi øker bredden vår, og sammen kan vi levere mer verdi ved å koble kompetanse og tjenester, sier han og peker på at de tidligere har jobbet prosjektbasert.

– Men når vi sitter tettere, blir det lettere å jobbe strategisk sammen, sier han og forteller at de har begynt å pitche ideer til hverandre.

Byråene skal nå levere på strategisk kommunikasjon og design, merkevarebygging, digital design og innholdsproduksjon, brukeropplevelse, interiør- og tjenestedesign, forbrukerinnsikt og markedsanalyse.

De er begge enige om at de før ofte måtte begrense prosjekter på grunn av kapasitet. Nå er det lettere å gjøre større ting sammen.

– Det skjer mye i bransjen nå

Byråene hadde til sammen 21,1 millioner kroner i byråinntekter i 2024 og et samlet driftsresultat på 1,5 millioner kroner.

– Det skjer mye i bransjen nå, men vi ser at det fortsatt er mulig å være en liten eller mellomstor aktør, særlig når vi samarbeider, sier Meltvik.

Men det er ikke aktuelt å slå seg sammen for å bli et selskap med større muskler.

– Flere har ønsket å kjøpe oss opp, men vi orker ikke å bruke opp alt kruttet eller smelte inn i et større konsern og bli en liten brikke i murveggen uten å kjenne at det er faglig spennende. Her får vi det beste fra to verdener, selvstendighet og et kollegialt fellesskap, sier Stølen.

Hun er også opptatt av at de må bli mer synlige.

– Det har vært mye støy rundt enkelte byråer i det siste, og det tror jeg dessverre har skapt usikkerhet hos kundene. Bransjen har gjort seg litt usynlig, litt skomakerens barn har dårligst sko. Vi har ikke hatt tid til å markedsføre oss selv, og næringen har gjort det vanskelig å være kunde. Men vi må vise at vi er mennesker som jobber med mennesker. Vi må vise at vi er tilgjengelige, kompetente og til stede, rett her.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS