Visit Oslo er ute med en ny kampanje.
Visit Oslo er ute med en ny kampanje.

Visit Oslo er ute med ny kampanje

Skal forsøke å gjenskape suksessen fra forrige gang. Men NewsLab er ikke med denne gangen.

Publisert Sist oppdatert

– Forrige film hadde en enormt spredning. Vi brukte knapt penger på annonsering på den, for det gikk av seg selv. Det var andre som delte den for oss og den hadde en helt spesiell rekkevidde. Det kan man ikke forvente.

Det sier Thea Gunnes, leder kommunikasjon og marked for Visit Oslo.

De er nå ute med en ny film som skal lokke folk til Oslo. Det blir etterfølgeren til filmen om gretne Halfdan. 

Det var en omvendt turistreklame og «I wouldn’t come here, to be honest» er budskapet fra den motvillige Oslo-innbyggeren «Halfdan», som i filmen for Visit Oslo peker ut alt han misliker med sin egen by.

Filmen gikk fort viralt på nettet, med millioner av visninger og omtaler i alt fra The Guardian og NPR til Aftenposten, Avisa Oslo, Dagbladet, Nettavisen og VGTV.

Tall fra Visit Oslo viser at filmen fikk 7,2 millioner visninger, 420 000 reaksjoner og 5000 kommentarer i deres kanaler samt 20 millioner visninger på X, selv om de ikke lastet opp filmen der selv 

Filmen fikk og internasjonal heder da den vant en sølvløve i Cannes.

– Nå kjenner vi på forventningspresset. Da vet man at man har blitt synlig, sier Gunnes.

Filmen ble først vist for medlemmene til Visit Oslo torsdag morgen, før den ble lansert i alle sosiale medier seinere på dagen.

Hun sier at filmen skal vise at Oslo har et særpreg og man vil vise fram det unike.

– Det at man kan gå på ski midt i sentrum, at vi har en nærhet til natur og kan hoppe i fjorden uansett hvilken dato det er, elsykkel, alt dette er naturlig for oss, men er eksotisk for dem som besøker Oslo, sier hun og fortsetter:

– Vi vil synliggjøre Oslo på en litt annerledes måte. Det har vi en tradisjon for og vi ser at humor og vår qurkiness slår an, sier hun.

Målgruppen er i all hovedsak Europa. 

Selv om forrige film gikk viralt og vant priser, ble det og kontroverser rundt filmen med påstander om kraftig inspirasjon fra andre kampanjer. Denne filmen er laget i samarbeid med Babusjka. 

– Hvorfor er det ikke NewsLab som lager denne filmen?

– Babusjka har en litt annen profil og er et bra produksjonsselskap med en litt annen måte å filme på, sier hun.

Gunnes understreker at de fortsatt samarbeider med NewsLab. 

– Så dette er ikke noen straff for bråket etter forrige film?

– Det har ingenting med dem å gjøre, det er en fin samarbeidspartner. Her er det Babusjka som kom med ideen, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS