Fagsjef for bærekraft, Elin Volder Rutle, sier det trengs tydeligere regelverk som beskytter folk mot villedende markedsføring.

Forbrukerrådet krever strengere regler mot grønnvasking i finans

Over sju av ti nordmenn vil ha klare regler for hva som kan kalles bærekraftige fond og investeringsprodukter. Nå ber Forbrukerrådet EU rydde opp.

Publisert

– Forbrukerne har fått nok av grønnvasking. Selskapene må få krav om å dokumentere påstandene de kommer med, og det trengs tydeligere regelverk som beskytter folk mot villedende markedsføring, sier Elin Volder Rutle, fagsjef for bærekraft i Forbrukerrådet.

I en ny europeisk undersøkelse svarer over 7 av 10 av de spurte i Norge at det må innføres klare regler for hva som kan kalles et «bærekraftig finansprodukt». Holdningen er den samme i resten av Europa.

Når loven om bærekraftig finans nå er under revisjon i EU, må regelverket bli både strengere og tydeligere, mener Forbrukerrådet og den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC.

Blant de spurte nordmennene har 19 prosent investert i finansprodukter som er merket som bærekraftige. Videre sier 39 prosent at de ville vurdert å gjøre det.

15 prosent svarer også at de i løpet av de siste 12 månedene enten har kjøpt eller blitt tilbudt finansprodukter som senere viste seg å ikke være så bærekraftige som de utga seg for.

Forbrukerrådet peker også på Finanstilsynets kartlegging fra juni, som viser at mange verdipapirforetak og fondsforvaltere gir kundene sine lite sammenlignbar og mangelfull informasjon om bærekraft.

– I dag får ikke folk god nok informasjon til å vurdere hvor bærekraftige investeringene faktisk er. Det er derfor behov for tydeligere regler, bedre oppfølging og sanksjoner mot villedende markedsføring i finanssektoren, sier Volder Rutle.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS