MENINGER:
Er det kraft og kapasitet til bærekraft i årets valgkamp?
«Klima og natur blir ingen valgvinner i år heller. Det er ikke så rart - det er kanskje åpenbart, i den urolige tiden vi befinner oss i. Er det likevel mulig å ha to tanker i hodet på samme tid? », skriver Simen Rudi, i dette innlegget.
Nå handler det meste om sikkerhetspolitikk og forsvar, handelskrig og trygghet for folk flest. Dette er viktig, vesentlig og riktig. Men må det bety at klima og natur taper nok en valgkamp?
Joda. Klima blir tema i årets valgkamp, men det vil nok ikke skape engasjementet saken trenger. Statlig sløsing på symbolpolitikk og subsidier til havvind og batterier går ut over satsning på helse og tryggheten til folk, mener noen.
Dette er valgflesk og en svak kobling som har tatt bolig hos mange. Opinions undersøkelse, Forbruker og bærekraft, viser at skepsisen til grønne investeringer har økt.
Politikken gjenspeiler i stort det folk bryr seg om, og vis-a-versa. Og det er akkurat her paradokset ligger. Det er som regel den bråkete minoriteten som roper høyest om hva de er imot. For det har «i alle de år» vært lettere å være imot noe og snakke høyt om det, enn å være for noe.
Folk bryr seg faktisk
Heldigvis ligger det et uforløst potensial, blant forbrukere og velgere. Et potensial politikere og næringsliv kan forløse. En stor internasjonal studie, gjennomført av Nature Climate Change, befester dette. Hele 89 prosent av 130.000 mennesker i 125 land mener at myndighetene deres må gjøre mer for å stanse global oppvarming.
Blogger og forfatter Anna Blix skriver i Klassekampen at dette er den «stille majoriteten». De bryr seg faktisk, skriver Blix. Én utfordring er at majoriteten tror de er i mindretall.
En annen er at de ikke hever stemmen, så lenge de ikke blir spurt. «89-prosenten» finnes også i Norge. I Svanemerkets undersøkelse oppgir over åtte av ti at de ønsker å ta mer miljøvennlige valg. Hele 85 prosent sier de er villige til å endre vaner for naturens skyld.
Ja, andre undersøkelser viser at klimaengasjementet blant nordmenn er på nedadgående kurs. Årsaken er, naturligvis, at tiden vi lever i gjør andre tema og forhold mer viktig. Det betyr ikke at vi ikke bryr oss.
Spørsmålet er om vi har kapasitet til å ha to tanker i hodet på en gang, som vi så ofte hører politikerne si. Vi, som i nettopp politikere, og investorer og næringsliv. Vi som om få måneder skal gå til valgurnene.
Kampkraft vs. bærekraft
Det er ingen motsetning mellom kampkraft og bærekraft, skrev Etisk råd for forsvarssektoren sist vinter. Også store deler av næringslivet ser ingen motsetning mellom lønnsomhet og bærekraft.
Åtte av ti britiske bedrifter ser tiltak mot klimaendringer som en mulighet til å innovere og utvikle nye produkter eller tjenester. Norske selskaper gjør det samme. Tross EUs utsettelser og reduserte krav til bærekraftsrapportering anser mange bærekraft som en avgjørende faktor i deres fremtidige forretning og strategier.
Det er på tide å vekke den stille majoriteten
Politikere, næringsliv og markedsførere – det er på tide å aktivere den stille majoriteten. Ikke la dere blende av den bråkete minoriteten.
Kloden vi bor på setter nye varmerekorder og vi utsettes for mer ekstremvær. Den roper på fortgang i omstilling og utslippskutt. Den forventer ansvarlige politikere som evner å ha to tanker i hodet på en gang, uten at det går utover forsvar og trygghet for folk.
Markedsførere må snakke mer om fremskrittene de gjør hver dag. Gjennom engasjerende historier, uten å falle i grønnvaskingsfella. Er du åpen om hvilke samfunnsutfordringer eller utfordringer i egen virksomheten du fortsatt ikke har løst eller funnet svar på – så er du trygg.
Et næringsliv med sterke, synlige og ansvarlige merkevarer er avgjørende for å gi økt engasjement og interesse for klimasaken og mer miljøvennlige valg.
Og når du, som er opptatt av å ta bedre valg, til høsten skal velge: Husk på at du ikke er alene.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.