Høyres tidligere kommunikasjonssjef: – Dette har vært den mest krevende saken for Høyre på tiår Daniel Torkildsen Lea beskriver den siste tiden i Høyre som spesiell. Nå skal han fortsette å jobbe med politisk kommunikasjon i Zynk.
Kommunevalgkampen var overraskende skikkelig «Velgere som ser fjernsynsdebatter irriteres gjerne over at politikerne krangler, avbryter og er uhøflige og uredelige. Men i kommunal-valgkampen 2023 gjorde politikerne nesten ikke det», skriver Jens E. Kjeldsen.
Forbud mot politisk reklame på TV, men fritt fram på sosiale medier «Er dagens regelverk knyttet til politisk reklame utdatert? Det vil jeg mene det er grunn til å hevde», skriver Ole Andre Skarbøvik.
Kampen for de frelste – hvorfor politisk reklame virker, selv om den ikke virker «Har du sett en politisk reklame i denne valgkampen og tenkt: Det var et bra argument, jeg tror jeg skifter parti og stemmer på avsenderen av denne reklamen i stedet?», skriver Jens E. Kjeldsen.
Reklameeksperten ler av partienes slagord foran mandagens valg: – Ønsketenkning og fjas Reklameekspert sier at de beste slagordene er som poesi. Men han er ikke imponert over de norske partienes slagord.
Oslo Høyre: – Det er ansatt litt for mange kommunikasjonsarbeidere Oslo Høyre vil ikke prioritere å ansette flere kommunikasjonsfolk dersom de vinner valget.
Dette er APs kommunikasjonsplan for å holde på storbyene Arbeiderpartiet står i fare for å miste sin maktposisjon i Oslo, Bergen og Trondheim. Disse grepene har de tatt i valgkampen.
Stopper all annonsering hos Meta i Kirkevalget for å følge norsk lov Med en valgkamp som er i innspurten har Åpen folkekirke nå bestemt at de stopper all annonsering knyttet til Kirkevalget hos Meta.
Reagerte på Unge Høyre-lederens uttalelse: – Plutselig ble det likhetstegn mellom Svenneby og Trump Unge Høyre-leder Ola Svenneby erklærte at «generasjon Greta Thunberg» er død etter seieren i skolevalget.
Facebooks Favorittpolitikere: – Boomer-medium Partienes hyppige posting korrelerer, men personlig karisma trumfer – Sylvi Listhaug i en særstilling.
De personlige, konkrete og emosjonelle historiene er kanskje det sterkeste retoriske middel vi mennesker har «Ulempen med sterke personlige historier – særlig i valgkamp – er at de snevrer perspektivet inn», skriver Jens E. Kjeldsen.
Habilitetskrisene er en demokratikrise «Regjeringens gjentatte habilitetskriser handler om langt mer enn kjøp av aksjer og innstilling av gode venner til verv. Det handler om tilliten til vårt demokrati», skriver Anne-Lise Mørch von der Fehr.
Rødt er vinneren av sosiale medier i årets valgkamp Det er kanskje usikkert hvordan valget vil slå ut for Rødt, men i sosiale medier vinner de valgkampen.
Venstres SoMe–ansvarlige: – Jeg skulle ønske vi hadde hatt de samme ressursene som Høyre og Arbeiderpartiet Venstre ligger nederst på den politiske pallen i engasjement i sosiale medier.
FrP satser på to plattformer - men disse har de nesten valgt bort Fremskrittspartiet tror de kan nå unge velgere andre steder enn på TikTok og Snapchat.
Det er naivt å tro at man får gode svar ved å angripe og mistenkeliggjøre «Tror du på politikerne? Tror du på journalistene? Hvis du ikke tror på den ene gruppen, da er stor sannsynlighet for at du heller ikke tror på den andre gruppen», skriver Jens E. Kjeldsen.
Disse formene for markedsføring satser Venstre på i valgkampen Venstre har store forventninger til et godt valgresultat og bruker tid på å instruere om effektive valgkampstrategier.