Nettredaktør Ingrid Holm Finseth og merkevareansvarlig Megan Strand har gjort årsrapporten til et kommunikasjonsverktøy – ikke bare en pliktrapport.

Ny vri: – Historie­fortelling selv de store mediehusene ville vært misunnelige på

– Vi ønsket å trigge leserne.

Publisert
Medarbeidere i Sopra Steria

Tirsdag 24. juni lanserte Sopra Steria sin ferske års- og bærekraftsrapport. I stedet for å levere en tradisjonell PDF, har selskapet valgt en heldigital løsning basert på scrollytelling – med visuelle historier, bilder og video.

– Det som var viktig for oss var å få fram historiene om samfunnsnytten i kundeprosjektene våre, og vise hvorfor teknologi, i samspill med mennesker, er nøkkelen til å bygge et bærekraftig samfunn for fremtiden, sier Megan Strand, ansvarlig for merkevare og mangfold i Sopra Steria.

– Historiefortelling på høyt nivå

Nettredaktør og seniorrådgiver Ingrid Holm Finseth i Sopra Steria har ledet rapport-prosjektet, og hun mener måten vi kommuniserer på gjennom rapporten er avgjørende for å gi den reell verdi – utover å være et lovkrav eller et pliktløp.

– Rapporten er både et speil og et styringsverktøy. Den speiler hvordan virksomheten presterer, og styrer hvordan vi kan forbedre oss, møte rapporteringskrav og bygge langsiktig verdi. Likevel havner slike rapporter ofte i en PDF som få leser, sier Holm Finseth.

I årets rapport er det scrollytelling som setter tonen. Leseren føres gjennom historier og data i et visuelt format, designet for å engasjere.

Kirurger som redder liv med hologrammer.

– Vi ønsket å lage noe som er visuelt spennende og lett tilgjengelig. Vi har fått tilbakemeldinger, både internt og eksternt, om at dette er historiefortelling på høyt nivå. Flere har sagt at dette er noe selv de store mediehusene ville vært misunnelige på, sier hun. 

Et eksempel er fortellingen om HoloCare, der kirurger bruker 3D-teknologi for å planlegge operasjoner som redder liv. Historien inngår i kapittelet «Fremtidens virksomheter». 

– Der bruker vi tekst og bilder som utfyller hverandre, med cliffhangers underveis. Det gir en helt annen flyt og engasjement enn det man ser i en tradisjonell rapport.

Ville bort fra tørre og tunge rapporter

Bakgrunnen for det nye formatet er et ønske om å formidle vanskelig stoff på en spennende måte. 

Ingrid Holm Finseth, nettredaktør og seniorrådgiver, og Megan Strand, ansvarlig for merkevare og mangfold i Sopra Steria.

– Tradisjonelle rapporter blir ofte veldig tørt og tungt, og kanskje nå stadig mindre lesbart digitalt. Vi ønsket å trigge leserne med flotte historier i et scrollytelling-verktøy, samtidig som vi leverer på alle krav som stilles til en norsk års- og bærekraftsrapport, sier Holm Finseth.

Responsen har heller ikke latt vente på seg.

– Kundene har bare ventet på at vi skulle trykke på knappen, slik at de kan begynne å dele videre sin historie. Internt ser vi også at folk engasjerer seg, og jeg tror flere nå vil sette seg inn i bærekraftstallene og regnskapet fordi historiene åpner døren inn, forteller hun.

Rapporten har blitt til gjennom flere måneders arbeid samtidig med andre prosjekter. Kjerneteamet har bestått av rundt ti personer fra Sopra Steria, mens det utvidede teamet teller nærmere 15.

– Det har vært et ordentlig tverrfaglig prosjekt, og vi har kjørt det etter smidig metodikk. Teamene har jobbet selvstendig, møttes innimellom og hele tiden tatt neste skritt sammen. Det har vært veldig artig å få til dette med hovedsakelig egne ressurser, sier Strand. 

Hun trekker fram innsatsen fra skribentene, designerne, bærekraftsteamet og filmteamet:

– De fortjener alle masse kudos. Bredden i teamet har vært helt avgjørende for å få dette til.

Flere henger igjen

Før prosjektet startet, gjorde Sopra Steria en liten benchmark.

– Mange har fine nettsider og god bruk av bilder, men fortsatt ligger mye av rapportinnholdet inne i PDF-er. Vi har selvsagt også en PDF – det må til for store dokumenter – men det å trekke ut innholdet og vise det fram digitalt, også på tallsiden, ser vi at få har gjort, sier Strand. 

Til andre virksomheter som vurderer å fornye sine års- og bærekraftsrapporter, har hun et klart råd:

– Finn ut hvordan dere bygger stolthet internt og eksternt rundt det dere gjør. Vis fram «gullet» – det som gjør akkurat deres virksomhet unik. Det er viktig å ta utgangspunkt i seg selv og vise fram dette på en ny måte, sier Strand. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS