Carsten Gunnarstorp i FIM sier at 2023 kommer til å bli et sonderingsår for dem.
– At regjeringen likestiller småbarn og ungdom er en latterliggjøring av begge aldersgrupper, mener MFUs Carsten Gunnarstorp.

MFU innstilles: – Uforsvarlig å fortsette

Nytt reklameforbud gjør det uforsvarlig å fortsette, mener Matbransjens Faglige Utvalg (MFU).

Publisert

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) innstiller klagebehandling og forhåndsvurderinger. 

Den nye forskriften om markedsføring av usunne næringsmidler til barn og unge ble vedtatt 25. april. Den innebærer et forbud mot å markedsføre visse mat- og drikkevarer til personer under 18 år, og avviker på flere punkter fra MFUs tidligere retningslinjer.

– Dette gjør det uforsvarlig for MFU å fortsette behandlingen av klager og avgi forhåndsvurderinger, ettersom det kan gi signaler om hva som vil være lovlig markedsføring og ikke, som ikke stemmer overens med hvordan den vedtatte forskriften vil bli håndhevet, skriver MFU i en pressemelding.

Utvalget peker på at markedsføringskampanjer ofte strekker seg over tid, og at det derfor er viktig å unngå å villede aktører og forbrukere i en overgangsfase.

KOM24 har tidligere omtalt at MFU selv mente den nye forskriften trolig ville føre til at utvalget ble lagt ned.

– Følgen blir da at MFU mest sannsynlig avvikles. Det er jo i seg selv ikke noe problem dersom vi forutsetter at barns interesser blir ivaretatt like godt av det offentlige, skrev MFUs advokat og sekretariatsleder Carsten Gunnarstorp i en e-post til KOM24 tidligere i mai.

Utvalget har særlig vært kritisk til at forskriften setter aldersgrensen ved 18 år. 

– At regjeringen likestiller småbarn og ungdom er en latterliggjøring av begge aldersgrupper, skrev Gunnarstorp, og advarte samtidig om at dette skaper store utfordringer for håndhevingen av regelverket.

Ifølge MFU vil det bli nær umulig å skille mellom markedsføring rettet mot voksne og markedsføringstiltak som «særlig kan appellere» til eldre ungdom.

MFU ble opprettet av Annonsørforeningen, NHO og Virke, og har i over ti år behandlet rundt 25 saker årlig knyttet til markedsføring rettet mot barn og unge.

I sitt høringssvar til regjeringen åpnet utvalget for å kunne få en rolle i det nye offentlige systemet, men ble ikke inkludert.

– Det ville vært en litt uvanlig modell, så vi har en viss forståelse for at dette ikke var en løsning regjeringen gikk for. Men den kunne nok hatt noe for seg, skrev Gunnarstorp i e-posten.

Med den nye forskriften er det Helsedirektoratet som skal føre tilsyn med regelverket. MFU ber nå aktører i bransjen om å kontakte direktoratet for spørsmål og veiledning fremover.

Powered by Labrador CMS