The Oslo Company har laget serie for Maarud hvor de følger Mike (fra Mike’s Corner) når han får oppfylt drømmen om å lage sin helt egen Tortilla
The Oslo Company har laget serie for Maarud hvor de følger Mike (fra Mike’s Corner) når han får oppfylt drømmen om å lage sin helt egen Tortilla

Full forvirring etter nytt markedsføringsforbud

– Loven er dessverre svært uklar på disse områdene.

Publisert

– En ting er at setningen gjelder markedsføring mot voksne, som ligger utenfor forskriftens formål, men det største problemet er at vi ikke forstår hva som skal til for å rammes av den, sier Martin Berggreen Rove, advokat i Orkla og styreleder i MFU, til Matvarewatch.

Det er setningen om at markedsføring av usunne produkter ikke skal «forekomme på en måte som oppfordrer voksne til å kjøpe produktet til barn», som skaper forvirring.

Som KOM24 har skrevet om flere ganger har regjeringen innført et totalforbud mot reklame for usunn mat og drikke rettet mot barn.

– Med denne forskriften er Norge et foregangsland. Vi tar ansvar og legger til rette for at færre barn blir utsatt for negativt press som fører til et usunt kosthold, som igjen kan være skadelig for barnas helse, sa helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre, da regelverket ble innført.

Men markedsføringsforbudet har og møtt mye motstand. 

NHO Mat og Drikke gikk hardt ut og slaktet forbudet og mener det i praksis nærmer det seg et markedsføringsforbud av en rekke produkter, uavhengig av aldersgruppe og Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) mente at dette betyr at det ikke er behov for dem lenger og at de mest sannsynlig kommer til å avvikles. 

Berggren Rove mener lovteksten gir flere spørsmål enn svar og savner en klar og tydelig linje på hva markedsføring som «oppfordrer voksne til å kjøpe usunne produkter til barn» betyr i praksis. 

Statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Usman A. Mushtaq, mener på sin side det er flere konkrete eksempler på hva dette betyr.

Matvarewatch skriver og om et eget «Sørlandschips-lykkehjul» hvor man kan vinne opptil to kilo chips, i Kristiansand dyrepark. Nå vet man ikke om dette må fjernes eller ikke.

– Vi vet ikke. Sørlandschips har ikke markedsføring rettet mot barn, men loven er dessverre svært uklar på disse områdene, sier Sofie Oraug-Rygh, kommunikasjonsdirektør i Jordanes.

Nå avventer de en veileder fra Helse- og omsorgsdepartementet før de kan ta stilling til hvordan lovendringene vil påvirke deres videre markedsføring.

Matvarewatch har og tidligere skrevet om norske chipsprodusenter som er i villrede. Både Frostachips og Maarud har pekt på at utenlandske aktører ikke blir rammet av forbudet, noe som kan gå utover de norske aktørene.

Blant annet blir det pekt på om man må stoppe kampanjer eller ikke. Maarud har blant annet oppskriftstips på Snapchat, og har fått med Karpes fotograf Michael Angeles (Mike) i kampenjen «Mike it happen»

– Nå følger vi spent med på å få bedre forståelse for hva markedsforbudet innebærer, og om det eventuelt vil ha konsekvenser for vår markedsføring, sier Maria Heimsdottir Brennodden, direktør for markedsføring og samfunnskontakt i Maarud, til avisen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS