Daniel Aagaard, Ida Cecilie Wille og Mihai Dumitrescu etter at Bauer Media Outdoor gikk til topps i Kanalbattle 2025.

Vant Kanalbattle 2025:

– Mange undervurderer utendørs. Det burde de ikke gjøre

Bauer Media Outdoor tok førsteplassen foran Snapchat og P4 – med en idé de var i tvil om var for usexy.

Publisert Sist oppdatert

(Colosseum kino, Oslo): Etter en intens pitchkonkurranse foran et fullsatt Colosseum, var det Bauer Media Outdoor som stakk av med seieren i årets Kanalbattle.

– Det var ganske sinnssykt å høre navnet vårt bli ropt opp, sier Daniel Aagaard, som deltok sammen med Mihai Dumitrescu.

– Jeg forventa det ikke i det hele tatt, legger Dumitrescu til.

– En fulltidsjobb 

De to representerte Bauer på scenen, men understreker at seieren er resultatet av et større lagarbeid.

– Det betyr utrolig mye å vinne Kanalbattle. Det er helt rått. Og så handler det om all tiden man legger ned. Alle har jobbet beinhardt – det har vært lange dager, sier Aagaard.

Jobben startet allerede i begynnelsen av september, og de siste ukene har det nærmest vært en fulltidsjobb, forklarer de.

Også arrangøren er tydelig stolt av årets Kanalbattle.

– Vi har aldri klart å samle så mange fra bransjen på én gang før. Rundt 1200 deltakere fra hele Norge – det gjør Kanalbattle til ett av de største bransjearrangementene i landet, sier Ida Cecilie Wille, daglig leder i Markedsføringsforeningen i Oslo.

– Det var en imponerende leveranse fra samtlige ti kanaler, legger hun til.

– En annen form for tillit

Pitchene tok utgangspunkt i en konkret brief fra den fiktive merkevaren MFOrsikring, og Bauer-duoen valgte å løse casen med forsikringen «KlimaNoia – forsikring mot ekstremvær», som de selv omdøpte til Stødig-forsikring.

– Vi bestemte oss for å ta caset på alvor og gjøre det så ekte som mulig. Ikke bare lage show, men vise hvordan utendørs faktisk kan skape både oppmerksomhet og salg, sier Aagaard.

– Innsikt vinner ikke nødvendigvis flest priser, og vi var de eneste som hadde det som hovedgrep. Vi var litt i tvil – ville det bli for usexy? Men vi valgte å stå i det. Og det funka, sier Dumitrescu.

Han mener mange undervurderer utendørs som kanal, spesielt når det gjelder tillit.

– Det er lett å tenke at tillit må være redaktørstyrt. Men utendørs fungerer annerledes. Du ser budskapene i bybildet, der folk faktisk er. Det er vanskelig å dokumentere, men det fester seg – og det blir akseptert på en annen måte, sier han.

Slik skal seieren feires

Presentasjonen gikk tilnærmet etter planen, med noen små tekniske utfordringer underveis.

– Nervene kommer alltid, men det gikk greit. Klikkeren var ikke helt enig med oss hele veien, men vi klarte å holde det gående, sier Aagaard.

– Vi tillot oss noen småfeil, men det viktigste er jo at publikum ikke vet hva som egentlig står i manus. Så lenge det fremstår bra, så er det bra, sier Dumitrescu.

Feiringen? Den starter allerede på T-banen.

– Vi skal drikke champagne på t-banen tilbake til kontoret, sier Dumitrescu.

– Og så blir det en pubrunde i området her. Til slutt skal vi feire med det vi har hatt minst av de siste ukene: en lang natt søvn, sier Aagaard.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS