Morgenstern kutter i antall konkurranser de vil være med i
– Vi vil konkurrere mot de beste og ikke kaste bort tid og penger.
– Primært skulle jeg ønske at man konkurrerte i de samme konkurransene. For om disse skal få noen verdi for kundene, må det føles som at man får målt de opp mot hverandre.
Det sier Anders Muurman Holm, kreativ leder og tekstforfatter i Morgenstern, til KOM24.
Tirsdag la byrået ut en liste på LinkedIn, hvor de skrev om hvilke byråkonkurranser de vil prioritere å delta i framover og hvilke de ikke kommer til å prioritere. Hensikten er å fortelle hvilke konkurranser som betyr noe for dem, og gjerne å få bransjemediene til å gjøre om på sine prioriteringer.
– Nå har vi bestemt oss for å gjøre priser viktige igjen, da må det bli færre av dem, sier han og mener at en pris ingen har hørt noe om får like oppmerksomhet som de større og mer kjente prisene om de blir omtalt i bransjemediene.
– Vi deltar i konkurransene for PR-effekten. Og så lenge KOM24 og Kampanje skriver om konkurranser ingen har hørt om, kan man «game» systemet, mener han.
Framover er det ANFO Effekt, Gullblyanten, Eurobest, Cannes Lions og Epica Awards de vil prioritere å sende inn bidrag til.
Håpet til Morgenstern-gjengen er å få med seg resten av bransjen, men han innser at det kan bli vanskelig.
– Vi har prøvd å ta opp problemet tidligere, men å bli enige om lister er ikke det letteste, innser han og forteller at de har prøvd å gjøre dette både via åpen invitasjon og ved å diskutere direkte med byråene.
– Det er gode grunner til at det ikke gikk, sier han.
Muurman Holm sier at de er villige til å bytte om på hvilke priser de prioriterer, om det betyr at bransjen kan eneste om temaet.
– Da konkurrerer vi på like termer og mot de beste, så kundene kan sammenligne, sier han.
Et lignende system som Muurman Holm og gjengen i Morgenstern vil innføre, finnes allerede i et land som Tyskland.
Der har de bestemt hvilke nasjonale og internasjonale prisutdelinger byråene er opptatt av og deretter har man en poengskala de konkurransene er rangert etter.
Dermed kan alle byrå som følger den listen etter avsluttet festivalsesong oppsummere hvilke byråer som rangerte høyest. Sender noen av byråene inn til konkurranser som ikke er med på denne listen, får man ikke poeng for det.
Morgenstern har de seinere årene strammet inn på hvilke konkurranser de sender inn til internasjonalt.
– Det er så ekstremt dyrt. Om du er seint ute og sender inn til Cannes Lions, koster det 10 000 kroner per jobb. Det er så sykt mye penger i en allerede pressa bransje, så vi må ta valg, sier han.
Han sier de derfor er superstrenge på hva de sender inn, men at de prøver å være rause i Norge.
– Vi vil konkurrere mot de beste og ikke kaste bort tid og penger, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no