
Pride under press i Danmark – partnervekst i Oslo
– Det mobiliserer.
Mens danskenes største Pride-festival har opplevd partnerflukt det siste året grunnet kontroverser, samt har slitt med å tiltrekke seg nye partnere grunnet et sterkere fokus på DEI, Diversity, Equity, and Inclusion, som på norsk oversettes til mangfold, likeverd og inkludering, fra Donald Trump, etter at han kom til makten i USA, er historien litt mer blandet i Norge.
Det bekrefter festivalene i både Oslo og Bergen overfor KOM24.
– Vi er glade for å ha partnere som står støtt i budskapet sammen med oss: nemlig at vi skal ha et samfunn der alle kan elske den de vil, og være den de er. Vi har økt med 2 nye partnere i 2025, og våre hovedpartnere er de samme i 2025 som i 2024, skriver Rohan Sandemo Fernando, kommunikasjonsrådgiver i Oslo Pride i en e-post til KOM24.
I Bergen er bildet litt annerledes. Der har det vært merkbart vanskeligere å sikre seg nye sponsorer.

– Vi tror imidlertid dette først og fremst skyldes den generelle økonomiske usikkerheten, samt økt konkurranse om midler og støtteordninger, skriver Mona Frank, som er styreleder i Regnbuedagene i Bergen.
Men hun sier at de nåværende samarbeidspartnere er tydelige i sitt engasjement for mangfold, inkludering og likestilling.
– Flere uttrykker til og med økt motivasjon for å stå opp for disse verdiene, nettopp som en reaksjon på tilbakeslagene vi ser internasjonalt. Det mobiliserer, skriver hun.
I Oslo har de et gjensidig partnerprogram, der de sammen med partnerene gjør en aktiv innsats for å skape inkluderende og trygge arbeidsplasser for alle.
– Et genuint engasjement rundt mangfold- og inkluderingsarbeid er avgjørende når vi inngår samarbeid med ulike aktører, og legger grunnlaget for samarbeidet gjennom hele året. Våre partnere står støtt sammen med oss i målet om at vi skal ha et samfunn der alle føler at de hører til, uavhengig av hvem en er eller hvem en elsker, skriver Fernando.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no