
Kjendiser og gøye stunts hjalp dem å nå 100 mill. nedlastinger
Slik klarte de å bli verdens største app under fotball-VM.
(Bergen:) – Det var den ene sjansen vi hadde til å få logoen vår med på den serien, så vi fikk på den største FotMob-logoen vi kunne på en drakt. Og vi kom med.
Det sier en humrende Matias Høibraaten til KOM24.
Han er Head of Marketing & Growth i fotballappen med hovedkontor i Bergen. Denne uken kan de feire at de har passert 100 millioner nedlastinger og 20 millioner aktive brukere.
Var verdens største app

For den eldre garden så er FotMob en app som gir deg fotballresultater nyheter, statistikk og mer fra hele verden.
Det er over 20 år siden konseptet ble lansert av to brødre i Bergen, men det er først de siste årene det virkelig har tatt av.
– Vi var verdens største app under fotball-VM i 2022 og vi har bygget videre på det, sier Høibraaten, til KOM24.
De konkurrerer mot kjente navn som Sofascore, Livescore og 365 Score, som nylig ble kjøpt opp for et milliardbeløp.
Høibraaten sier at tilbakemeldingene de får er at folk laster dem ned for at de har god UI og UX samt at de har spillerratings.
Men det er ikke bare det som gjør at de får i snitt 70 000 nedlastinger om dagen.
De har og et sterkt fokus på influensermarkedsføring, særlig i USA og England. ChrisMD og Miniminter er de største de samarbeider aktivt med.
– I tillegg gjør vi gøye ting, sier han.
We are Wrexham
For noen år siden sikret de seg mye oppmerksomhet da de sponset Sheffield United i en ligacupkamp mot kjendislaget Wrexham.
Klubben er nå kjent for å ha klart tre opprykk på rad og skal spille i Championship neste år, etter at superstjernene Ryan Reynolds og Rob McElhenney kjøpte opp klubben og fikk på plass en TV-serie som følger deres kamp for å få klubben til Premier League.
– Det var den ene sjansen vår for å få være med i den serien, så vi fikk den største FotMob-logoen vi kunne på en drakt og fikk det med, sier han og ler.
Men det er på langt nær det største de har gjort.
I mars var de tungt inne i kjendiskampen som ble spilt på Wembley, The Sidemen Charity Match.
Wembley var utsolgt med nærmere 90 000 tilskuere, som så influensere som KSI, Miniminter og Minter møtte et YouTube-lag med blant andre iShowSpeed og MrBeast.
– Den kampen dekket vi med statistikk som om det var en Premier League eller Champions League-kamp, sier han.
– Vi vil skille oss ut
Og det ga store resultater. Den dagen var de den mest nedlastede app-en i England, med 42 000 nedlastinger.
Ifølge Høibraaten er det bedre enn både VM og EM-finaler.
Og det er denne typen stunts de liker.
– Vi vil skille oss ut. Vi har liten tro på at vi klarer å skille oss ut på programmatisk reklame. Vi må ha en stemme, derfor satser vi hardt på SoMe, for å gi folk et forhold til FotMob, sier han.
Men selv om tallene er store, er feiringen mer måteholden.
– Vi hadde en kake etter lunsj.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no