Dette er gjengen fra Rosser som har jobbet med Tomrommet.
Dette er gjengen fra Rosser som har jobbet med Tomrommet.

Rosser står bak når 17 hjelpeorganisasjoner går sammen i ny kampanje

Etter at USA tidligere i år kuttet store deler av bistanden gjennom USAID, har norske hjelpeorganisasjoner nå gått sammen om den største felles kampanjen på mange år.

Publisert Sist oppdatert

Det er byrået Rosser sammen med Fundraising Norge som står bak kampanjen hele 17 hjelpeorganisasjoner nå stiller seg bak. 

Tomrom-kampanjen legger vekt på de dramatiske ringvirkningene av at USA har trukket så å si all bistand til hjelpeorganisasjoner verden over. 

– Temaet denne kampanjen tar opp berører de aller fleste mennesker i verden og handler om de virkelig store tingene i livet. Selv om Norge ikke kan løse alle problemene, så er det utrolig viktig med en nasjonal dugnad som fronter verdier jeg tror vi alle kan være enige i. Den brede støtten vi har blitt møtt med og det at så mange organisasjoner står sammen, understreker viktigheten av saken, sier rådgiver i Rosser, Nina Marie Hølke, i en pressemelding.

Slik ser kampanjen Tomrommet ut på Oslo S.
Slik ser kampanjen Tomrommet ut på Oslo S.

Kampanjen Tomrom er ikke en typisk bistandskampanje, men har et tydelig budskap som vektlegger samarbeid, håp og menneskeverd. Med et enkelt visuelt uttrykk og klar stoppeffekt er annonsene ment å vekke nysgjerrighet fremfor skyldfølelse. Det er kreatørteamet i Rosser, bestående av Mina Tombre og Simona Oldani, som står bak arbeidet.

– Denne våren har vært spesielt krevende for ideell sektor. Derfor er det veldig motiverende at så mange aktører samler seg og viser hvor sterkt vi står sammen. En stor takk til alle som har bidratt og da særlig til Rosser, som tok initiativet til å få dette til, forteller generalsekretær i Fundraising Norge, Siri Nodland. 

Hele Medie-Norge har også bistått 

Kampanjene vil vises i både digitale og trykte aviser. I tillegg kommer det til å bli satt opp utendørsannonsering i Oslo for kampanjen og du vil høre den på radio, hvor Rosser har fått hjelp av Både Og. 

I likhet med en lang rekke hjelpeorganisasjoner her til lands, har også store deler av Medie-Norge vist sin støtte til kampanjen. Store mediehus som Schibsted, P4, JCDecaux og Aller Media har donert bort gratis annonseplasser. 

– Jeg er utrolig glad for å kjenne så mange flotte bransjefolk som har mottatt ideen med entusiasme og et ønske om å hjelpe. Jeg må få rette en stor takk til alle som har hjulpet til, avslutter Hølke.

De som er med er: ADRA, Care, Caritas Norge, Dråpen i Havet, Flyktninghjelpen, Frelsesarmeen, Ingeniører Uten Grenser, Kirkens Nødhjelp, Leger Uten Grenser, Misjonsalliansen, Norsk Folkehjelp, Plan International Norge, Redd Barna, SOS barnebyer, Strømmestiftelsen, Utviklingsfondet, Right to play, Schibsted, Aller Media, JCDecaux, P4, Både Og, Hubster, Vipps, Linda Merete Handeland 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS