Bank prøver seg med Mean Girls-inspirert reklamekampanje
Bluestep Bank lanserte i september tre reklamevideoer for å vekke oppmerksomhet om hvordan det er å få avslag fra banken.
Reklamevideoene ble rullet ut på Meta og Snapchat. Etter en drøy måned har banken fått ti ganger flere likes enn på tidligere videoer, og til sammen har videoene nådd 500.000 nordmenn.
– Det er utrolig gøy å se hvordan videoene treffer folk. Vi håpet på god respons, men dette har overgått alle forventninger, sier Diana Peters, leder for marked og samfunnsansvar i Bluestep Bank.
Spesialbanken Bluestep Bank tilbyr lån til personer som får avslag i de ordinære bankene, basert på sikkerhet i bolig og en helhetsvurdering av søkerens økonomi. Det er nettopp følelsen av avslag reklamevideoene spiller på.
I den ene videoen begrunnes avslaget med at lånsøkeren er frilanser, i den andre med at lånsøkeren har betalingsanmerkning, og i den tredje med at lånsøkeren mangler egenkapital. Budskapet er at Bluestep Bank gir lånsøkere som ikke har A4-økonomi en sjanse.
– Det å få avslag fra banken på en lånesøknad kan ha store konsekvenser i en persons liv, og mange er avhengige av banklån for å beholde bolig og andre eiendeler. Jeg er fornøyd med at vi klarer å vise fram noe så alvorlig som avslag fra banken med humor og parodi. Det har åpenbart hjulpet for å skape engasjement om temaet, sier Peters.
Kampanjen er laget i samarbeid med WAL.
– Utfordringen var å nå fram med budskapet om at Bluestep Bank faktisk kan hjelpe deg, til en målgruppe som har dårlige erfaringer med lån og bank. Vi tenkte vi måtte bruke humor. Så for å sette en vanskelig situasjon på spissen og med en humoristisk vri gikk vi for tenåringer i dress som dømmende bankansatte, inspirert av high school-universet i Mean Girls, sier Sigmund Malkenes, rådgiver og partner i WAL.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no