Freia-uret på Karl Johan
Freia-uret på Karl Johan

Freia-eier skal bruke KI for å lage reklamer

Publicis er involvert i utviklingen av nytt program som skal spare sjokoladegiganten for milliarder.

Publisert

Mondelez International, selskapet bak Oreo og eier av Freia, implementerer et nytt generativt KI-verktøy for å kutte produksjonskostnadene for markedsføringsinnhold med 30 til 50 prosent, opplyser en toppleder i selskapet til Reuters.

Snackgiganten startet utviklingen av verktøyet i fjor, i samarbeid med reklamebyrået Publicis Groupe og IT-selskapet Accenture. Mondelez forventer at verktøyet vil kunne produsere korte TV-reklamer klare til sending allerede til neste års høytidssesong.

Produsenten har investert over 400 millioner kroner i KI-verktøyet. I likhet med mange andre forbruksvarekonsern møter Mondelez økte kostnader og pressede forbrukerbudsjetter. Selskapet satser derfor på AI for å redusere utgiftene til reklamebyråer og kutte tiden det tar å utvikle og lansere nye produkter.

Verktøyet anvendes nå på sosiale medier for merkevarene Chips Ahoy i USA og Milka i Tyskland. En åtte sekunder lang Milka-video viser for eksempel sjokoladebølger som renner over en kjeks, med bakgrunnsbilder som tilpasses ulike målgrupper.

I USA skal Oreo bruke KI-verktøyet på produktsider hos Amazon og Walmart i november. I løpet av de neste månedene planlegger Mondelez også å ta i bruk teknologien for Lacta-sjokolade og Oreo i Brasil, og Cadbury i Storbritannia.

Tina Vaswani, visepresident for digital utvikling og data i Mondelez, understreker at mennesker alltid skal kvalitetssikre det KI-verktøyet produserer for å unngå feil eller etisk problematisk innhold. Selskapet har interne retningslinjer som forbyr bruk av emosjonelt manipulerende språk, uheldige stereotypier, usunne spisevaner, overdreven konsum eller bilder av vaping.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS