Merkevareekspert Christian Braathen lanserer Norges første praktiske håndbok tilpasset norsk bedriftskultur.

Tidligere byråtopp gir ut bok: – Utfordrer importerte merkevarestrategier

Christian Braathen mener det er på tide å kvitte seg med utenlandske strategier. Nå gir han ut bok med eget rammeverk, skreddersydd for norske forhold.

Publisert

Tidligere byråtopp Christian Braathen går nå i bresjen for et «merkevareopprør» tilpasset norske små og mellomstore bedrifter. 

Denne uken lanserer han boken Kortreist Merkevarestrategi, som han omtaler som «et revolusjonerende alternativ» til de importerte modellene mange norske selskaper bruker i dag.

– Vi importerer merkevarestrategier fra land med helt andre bedriftskulturer og hierarkier, og blir frustrerte når de ikke virker her hjemme, sier Christian Braathen i en pressemelding. 

Braathen var fram til januar daglig leder i TRY APT, og har over 25 års erfaring fra merkevarebygging. Nå står han bak selskapet Braathen & Co, og bruker sitt nye prosjekt til å utfordre det han mener er et gap mellom norske forhold og internasjonale metoder.

«Kortreist Merkevarestrategi» utgis på eget forlag.

Ifølge en egen undersøkelse blant over 50 bransjeaktører viser Braathen til at:

  • 62 prosent av norske merkevarebyggere ikke jobber etter noen spesifikk metode.

  • 81 prosent ønsker seg et rammeverk som er tilpasset norske forhold.

– Norge har flat struktur, kort vei mellom ledere og ansatte, høy grad av tillit og konsensuskultur. Dette er ikke hindringer – det er våre største fortrinn i merkevarebygging.

Boken presenterer et nytt rammeverk basert på fem steg: superkunder, kategoribygging, kjernehistorie, intern forankring og markedsplan.

– Mens internasjonale merkevarer bruker millioner på markedsføring, kan norske bedrifter oppnå bedre resultater med mindre ressurser ved å spille på våre naturlige fortrinn, sier Braathen.

Boken henvender seg til markedsansvarlige, daglige ledere og andre som har ansvar for merkevaren i bedrifter med 10-100 ansatte – en gruppe som utgjør 98 prosent av alle norske bedrifter.

– Jeg har bevisst valgt bort kompliserte modeller og internasjonale case. Alt innhold er testet i norske bedrifter og alle eksempler er fra Norge, sier Braathen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS