Dette er det norske teamet som står bak SAS sin nye visuelle identitet
– Dette er en ikonisk merkevare.
Denne uken ble det kjent at SAS har lansert en helt ny visuell profil, der de har oppdatert både fargepalett, fonter og logo.
Mye av den kreative jobben har vært gjort i Oslo, av byrået Kurppa Hosk.
– Dette er manges drøm å jobbe med. Det er en ikonisk merkevare som har et ønske om å fornye seg selv konstant, og dette er ikke første gang de gjør en slik fornyelse. Det er veldig gøy å være med og gi dem de verktøyene de trenger for å gjennomføre strategien sin, sier Therese Jacobsen, som har vært kundeansvarlig.
Kurppa Hosk er et resultat av at Neue Design Studio, Heydays og Kurppa Hosk slo seg sammen i fjor høst. Alle tre byråene er en del av Eidra – et konsulentkollektiv av selskaper innen strategi, kreativitet og teknologi.
Hun sier man har en stor innvirkning på hvordan en merkevare oppleves.
– Med få og enkle virkemidler kan man løfte og posisjonere en merkevare på en annen måte og gi dem verktøy for å få ut strategien, sier hun.
Virkemidlene som er brukt her er å forstørre logoen, lansere en skarpere blåfarge og endre fontene.
De begynte på jobben i oktober og det var et stort hybridteam fra Oslo og Stockholm som gjorde jobben.
De har jobbet sammen med et team fra SAS. Hun kaller det inspirerende å jobbe med dem.
– De er progressive i tankesettet og har vært med oss for å pushe uttrykket, sier hun.
Og det var ingen problemer å få toppledelsen i selskapet med på endringene.
– Det var en ganske intensiv tidslinje før jul. Vi var et stort team, for man hadde et ønske om fart på prosjektet og vi utvidet som vi gikk over til implementeringsfasen, forteller hun.
– Det satt så godt at det ble enkelt å overtale seniorledelsen i SAS. Dette var et uttrykk de hadde vært på leit etter en stund, sier hun.
Etter å ha gått fra å definere hvordan kjernen i merkevaren skulle være, gikk de til å jobbe med flatene der merkevaren skal bo.
Hun sier at dette er et av de større prosjektene og kundene Oslo-delen av byrået har for tiden. Og det blir trolig mye mer jobbing med SAS framover.
– Vi er ikke ferdige med SAS, vi er så vidt begynt på mange måter. Retningen er satt og vi får bekreftelse på at det fungerer godt når de internt bruker det som et verktøy for beslutninger, sier hun.
– Vi har ikke gjort jobben med å reposisjonere merkevaren, der er det fortsatt et stykke igjen. Vi har et ønske om å jobbe med SAS i et partnerskap der vi kontinuerlig bistår med nye uttak, sier hun.
Nå skal man begynne å oppdatere opplevelsen til SAS om bord i flyene.
– Det kommer til å ta tid, sier hun.
5. mai lanserer SAS en stor brandingkampanje, We are Scandinavian, der vil man blant annet se fargen electric blue bli brukt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no