MENINGER:
Pitchereglene har gjort det kjedeligere å være kreatør
«Betalte pitcher, eller at man oppfordrer til å invitere færre byråer, er nydelige tanker. Men realiteten er at om kunder inviterer færre byråer er det ofte oss «wildcard-byråer» som mister sjansen til å vise oss frem.», skriver Simen Braathen i dette innlegget.
Hei Markus, Kreativt Forum-styremedlem (og min med-grunnlegger av BRUNCH Oslo).
Jeg vil gjerne lufte en sak.
Vi kunne sikkert tatt det på tomannshånd. Du sitter tross alt rett ved siden av meg imens jeg skriver dette, i god tro om at jeg driver med noe fakturerbart ... men nei, kanskje det også angår flere enn oss?
Nå har vi drevet dette lille utfordrerbyrået sammen i snart 9 år. Det er en spennende bransje. Mye som skjer. KI og makroøkonomi, gliding, stagnerte timespriser, litt mergers & acquisitions har vi også vært med på. Men så er det fryktelig gøy og da. Særlig når vi jobber med kreativitet som får det til å boble.
Og det tar oss til saken.
For etter at vi signerte disse pitchereglene som du og resten av KF introduserte, særlig den med at vi ikke skal ta med idéer i pitch, så har det ærlig talt blitt litt kjedeligere å være kreatør.
Jeg heier selvsagt 100% på tanken. Kreativitet er ikke gratis. Det er det vi lever av. Men jobben min – isolert sett - den var morsommere da vi kunne bjuda på.
Jeg pleide å elske pitcher der vi alltid dro på med et par ekstra idéer som ingen så komme. Jeg elsker IKKE å bruke den samme tiden på å beskrive prosesser, metoder, gamle caser og hva som potensielt kan bli til noe bra en vakker dag.
Men viktigere enn hva jeg synes er kjedelig og ikke, så tror jeg på ekte at vi mindre, utfordrerbyråer stilte sterkere før, da vi faktisk kunne vise hva vi var gode for.
For det vi er gode på er å kaste oss rundt, levere raskere, smidigere og mer lidenskapelig enn de største reklamefabrikkene. Sånn at vi, som i utgangspunktet er underlegne våre gamle, mer kjente arbeidsgivere, kan få et overtak ved å ha bedre idéer, eller ved å vise større vilje.
Da vi jobbet i TRY var det ingen kunder som IKKE visste hvem vi var. En idéfase kostet hva den kostet. Og rådgiverne hadde bunkevis med plansjer som beskrev hvordan vi jobbet oss frem til gullet.
Sånn er det ikke nødvendigvis når man driver et lite byrå. Du må overraske og overbevise fra første mail. Ingen prosess er helt lik. For mange kan det gå lang tid mellom hver gang man selger en «klassisk idéprosess». Arbeidsdagen handler mer om å være kreative rådgivere, gode sparringspartnere og om å løse 28 små idéfaser i uka. For oss er den klassiske idéfasen selve desserten. Og etter disse restriksjonene synes jeg det har blitt litt mye saus og potitt.
Betalte pitcher, eller at man oppfordrer til å invitere færre byråer, er nydelige tanker. Men realiteten er at kunder inviterer færre byråer. Og da er det ofte oss «wildcard-byråer» som mister sjansen til å vise oss frem.
Så ja, mitt kjære KF-styremedlem ... drømmen er at kunder på alle nivåer verdsetter kreativitet og vil betale full hyre. Men for oss småbyråers del er det vanskeligere (og kjedeligere) å overbevise dem om at kreativitet er svaret – uten at vi faktisk begeistrer dem med noen idéer i pitchingen.
Hører gjerne hva du (og evt andre) tenker? Slukk gjerne min brannfakkel.
Din venn, Simen ☺️
———————————————-
Innlegget ble først publisert på Simen Braathens LinkedIn-profil og er republisert etter avtale.
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.