I forbindelse med Stupedama 60 år, blir hun hedret med fire nye design, i tillegg til de klassiske. Total er det åtte ulike design i år.

Stupedama fyller 60 år – hedres med nye tidsriktige design

– Dette var en fin anledning for å vise at hun ikke er så ensartet som hun var da hun ble lansert, sier Brynilds Markedsdirektør.

Publisert

– Stupedama har en lang historie og design har alltid vært viktig for henne siden hun kom inn på det norske markedet, forteller Markedsdirektør i Brynild, Vivian Tysse til KOM24.

– Vi synes hun er veldig tidsriktig nå hvor hun for eksempel ikke bare stuper, men også dødser., sier Markedsdirektør Vivian Tysse.

I år fyller Brynilds Stupedama 60 år, og stuper inn i butikkhyllene med nye tidsriktige design.

– I forbindelse med bursdagen hadde vi lyst til å gjøre noe ekstra morsomt for jubilanten. Vi spurte derfor i sosiale medier hvordan hun ville sett ut anno 2022.

Spørsmålet ble stilt på Stupedamas Facebook-side, og i løpet av et par måneder i fjor høst, mottok Brynild 350 designforslag.

– Vi landet på fire ulike design som er et tverrsnitt av alle de forslagene vi fikk inn.

Tidsriktig og mangfoldig

Både det å være tidsriktig og vise mangfold, har vært med på å avgjøre de fire nye designene på eskene.

F.v. grafisk designere og illustratører i Råw, Magdalena Schiller-Sæther og Lone Varne.

– Dette var en fin anledning for å vise at hun ikke er så ensartet som hun var da hun ble lansert. Vi synes hun er veldig tidsriktig nå hvor hun for eksempel ikke bare stuper, men også dødser.

De ulike designene skal være beskrivende for det samfunnet vi lever i.

– Vi synes det er fint å vise at hun ikke bare er 20 år og etnisk norsk.

Vinnerne av tegnekonkurransen som har stått bak designet av den eldre damen tilhører de to grafiske designerne i Råw Studio på Jessheim, Magdalena Schiller-Sæther og Lone Varne.

– Vi synes det var gøy å ha med en dame som er i «riktig» alder. Hun er 60 pluss, sprek og med glimt i øyet. Vi ønsket å lage en litt humoristisk take på henne, forteller Varne til KOM24.

Skissene begynte de å jobbe med i november i fjor, og begge synes det er gøy at nettopp deres design falt i smak.

Stupedamas tidslinje i design.

Mange som har et forhold til henne

I 2009 ble Stupedama fjernet fra helårs sortimentet, og er kun tilbake mot sommeren i en «limited edition»-utgave. For å feire henne er de klassiske designene med, i tillegg til de fire nye. Noe som betyr at det varierer mellom åtte ulike design.

– Vi fikk inn veldig mage gode forslag, men måtte bestemme oss for noen. Men om dette er noe vi gjentar til neste år, er ikke bestemt ennå. Vi vil følge med på responsen, og utelukker ikke at vi vil «leke» med merkevaren igjen, sier Markedsdirektør Tysse.

Normalt jobber Brynild med ulike designbyråer når design skal utvikles eller moderniseres, men i dette tilfellet var engasjementet for stort blant forbrukerne.

– Stupedama skaper alltid mye engasjement fordi mange har et forhold til henne. Vi hadde derfor lyst til å bruke dette engasjementet til å hedre henne for å finne ut hvem hun er for folk. Vi er meget godt fornøyd med de fire designene som representerer henne i år.

Powered by Labrador CMS