– Vi fokuserte på å skape liv i hagen til villaen med mennesker, og vise en del av den rike historien til Villa
– Vi fokuserte på å skape liv i hagen til villaen med mennesker, og vise en del av den rike historien til Villa

Villa har endret den ikoniske logoen: – Det skal være mer stas å sette Villa på bordet enn annen brus

Grid Branding har pusset støv av den velkjente champagne-brusen.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er en merkevare med en lang historie og vi ønsket å forsterke det som lå i arven, sier strategisk rådgiver på Villa prosjektet Thomas Grotle, i Grid branding AS.

Som strategisk rådgiver har han sammen med Stine Strand (designer), Kjetil Evensen (designer), Eva-Cecilie Finstad (prosjektleder), arbeidet med å forsterke posisjonen til Villa brus, og gi merkevaren et nytt løft.

– Villa fremsto ikke ikke tydelig nok i markedet, sier Thomas Grotle.
– Villa fremsto ikke ikke tydelig nok i markedet, sier Thomas Grotle.

Villa fremsto ikke tydelig nok i markedet, og hadde for liten tilleggsverdi sammenlignet med dagligvarekjedenes egne brusmerker, sier Grotle.

Hverdagsluksus

På folkemunne går Villa brus innenfor champagnebrus segmentet. Og det er i forbindelse med dette segmentet, Grotle og laget ønsket å tilføre en følelse av hverdagsluksus.

– Vi har jobbet med å underbygge følelsen av at det skal være mer stas å sette Villa på bordet enn annen brus.

Villa brus har eksistert helt siden 1964.

– Vi har vært opptatt av at Villa skal være gjenkjennelig, og da er huset viktig. Men vi har gjort illustrasjonen enklere og mer moderne. Vi har oppgradert navnetrekket og gjort det vennligere og mer lesbart i designet. Fargene har også blitt justert for at de skal ha en større appell.

Skapte liv i hagen

Villa er oppkalt etter etter Villa Farris i Larvik, og den hvite villaen som er avbildet, har vært med helt fra starten i 1964. Villaen har huset flere av direktørene i Farrisselskapet, og i 1930 ble huset pusset opp og benyttet som danserestaurant og selskapslokale.

Villa Farris i Larvik (Larvik Museums fotosamling).
Villa Farris i Larvik (Larvik Museums fotosamling).

Vi fokuserte på å skape liv i hagen til villaen med mennesker, og vise en del av den rike historien til Villa. Samtidig som designet har fått seg et løft, er det viktig at kundene gjenkjenner merkevaren. Dette er alltid en av utfordringene når man redesigner en allerede kjent merkevare, sier Grotle.

De ønsket å skape et mer lystbetont preg over designet, samtidig som vi henter frem og gir større plass til det beste i historien rundt merkevaren.

– Vi fokuserte på å skape liv i hagen til villaen med mennesker, og vise en del av den rike historien til Villa.
– Vi fokuserte på å skape liv i hagen til villaen med mennesker, og vise en del av den rike historien til Villa.

– Hovedpoenget med et redesign for at merkevaren skal lykkes enda bedre i markedet, betyr ikke at man bare gjør et design finere. En viktig del av jobben er å forstå hva som skal til for å gjøre merkevaren mer attraktiv, samtidig som kjernen beholdes. I blant er nøkkelen for å lykkes i fremtiden å se til fortiden, og Villa er et godt eksempel på det. Ved å hente frem historien fra danserestauranten som en gang var i villaen, har vi tilført brusen den følelsen av hverdagsluksus som vi ønsket.

Det gamle designet viste villaen fra begge sider, men ingen mennesker, og manglet den gode stemningen. Grid synes det var viktig å ta dansefesten tilbake, og skapte liv med mennesker i hagen rundt huset.

Powered by Labrador CMS