Slik ser det ut på St. Hanshaugen i Oslo, der Meny har valgt å reklamere.

Knallhardt ut mot Meny-reklame: – Blir rasende

Flere naboer reagerte da Meny hang opp svære banner på St. Hanshaugen i Oslo. Nå må de tas ned. 

Publisert Sist oppdatert

– Jeg blir rasende.

Det sier Cathrine Røsseland til KOM24. Hun bor i bydel St. Hanshaugen i Oslo, og er svært provosert av at Meny nå har valgt å bruke det trafikkerte krysset til å reklamere for sine butikker.

Langs en fasade i Waldemar Thranes gate og i Ullevålsveien henger det flere plakater.

– Jeg har ikke noe annet valg enn å se på den flere meter høye og brede reklameplakaten, og som forbruker får jeg ikke noe godt inntrykk av merkevaren av dette. Jeg får ikke lyst til å handle på Meny. Jeg blir irritert på Meny, sier Røsseland.

Paralleller til Pepsi-reklame

I april i 2024 var det Pepsi som hang opp en stor plakat i nærheten av samme kryss. Også da reagerte beboerne i området, og reklamen ble fjernet etter noen få dager.

Røsseland mener de to tilfellene har klare likhetstrekk.

– Dette, i likhet med Pepsi-reklamen, viser at man tror det er fritt fram for å sette opp slike plakater, selv om det egentlig er slik at dette må søkes om. Vi har ikke regler som er tydelig nok kommunisert ut, sier hun.

Røsseland uttaler seg som privatperson, men jobber også som kommunikasjonssjef i Økologisk Norge.

– Det kan hende at jeg har et litt annet perspektiv på saken, fordi jeg jobber med kommunikasjon. 

– Men i forbindelse med Pepsi-reklamen kom irritasjonen fra naboer som snakket sammen på en kafé på St. Hanshaugen, uten at alle de jobbet med reklame eller kommunikasjon, legger Røsseland til.

Hun har publisert et innlegg i en Facebook-gruppe for bydelen, og flere andre har kommentert under innlegget.

Tas ned

KOM24 har kontaktet Bymiljøetaten i Oslo, som har ansvaret for å forvalte fellesarealer i byen.

Pressekontakt Hanne Sofie Fremstad sier at de ikke har fått inn noen søknad om å henge opp reklamen, og at de vil se nærmere på saken.

Det samme sier seksjonsleder i Plan- og bygningsetaten, Karin Remark Engebretsen.

– Det er ikke søkt om tillatelse for denne reklamen, og den er derfor ulovlig. Det opprettes en sak, og vi følger den opp på lik linje med andre ulovlige reklameoppsett, skriver Engebretsen.

Vegloven § 33

«Reklameskilt eller liknande innretning må ikkje utan løyve plasserast ved offentleg veg eller plasserast slik at dei er retta mot vegtrafikken eller er synleg for dei vegfarande. Reklameskilt eller liknande innretning som syner namnet åt ei verksemd eller kva verksemd det er, eller som på annan måte reklamerer for verksemda, kan likevel plasserast på bygningane åt verksemda utan løyve. Finn vegstyremakta at eit slikt reklameskilt eller liknande innretning er trafikkfarleg, kan ho gi påbod om å fjerne dette etter regelen i fjerde ledd».

Markedsdirektør i Meny, Jørgen Normann-Larsen, har blitt forelagt kritikken fra Røsseland. Han skriver at kampanjen er bestilt av matvarekjeden gjennom deres mediebyrå Dentsu Creative, som har fått muligheten til å kjøpe denne plasseringen gjennom et selskap som tilbyr det.

– I prosessen er alt det praktiske med oppsett, lovlighet og godkjennelser sjekket ut mot ansvarlige i selskapet som har bekreftet til oss at dette er lovlig og at godkjenninger er i orden. Denne kampanjen er kjøpt av oss gjennom mediebyrå på samme måte som vi gjør med andre reklamekampanjer i ulike medier (TV, radio, avis, utendørs, digitalt osv.), skriver Normann-Larsen i en e-post.

Normann-Larsen opplyser derimot om at reklamen vil bli tatt ned som følge av kritikken.

– Det er viktig for oss å presisere at vi ikke har noe ønske om å markedsføre oss på en måte som lokalbefolkningen på St. Hanshaugen reagerer negativt på. Vi er opptatt av fornøyde kunder i alle sammenhenger og at våre aktiviteter gjennomføres på lovlig måte og med nødvendige godkjenninger, fortsetter han.

Ikke søkt

Stian Jansen, Managing Director i Dentsu Media og Carat Norge, sier at de kjøpte reklameplassen fra Robby Gundersen.

– Vi beklager hvis noen av beboerne synes dette var påtrengende eller ikke greit, også må vi forholde oss til den som har leid ut plassen og forsikringene vi har fått derfra, sier Jansen til KOM24.

Robby Gundersen har hatt kontakt med gårdeier i forbindelse med Meny-reklamen. Han sier at gårdeier disponerer stillaset på sin en bygård i en periode der det er fasade-oppussing, og at det derfor ikke er sendt noen søknad til hverken Bymiljøetaten eller Plan- og bygningsetaten om å henge den opp.

Han forteller at han har jobbet i og med mediebyråer i flere år, og at han er forbauset over at akkurat dette har skapt oppstyr.

– Jeg har vært med på å henge opp reklamer flere steder, og på flere ikoniske bygg som Majorstuhuset og Grandgården. Jeg har også sett reklamer for flere ting rundt omkring i byen der jeg er sikker på at det ikke har blitt søkt om tillatelse, sier Gundersen til KOM24.

På spørsmål om trafikksikkerheten, svarer han at han aldri ville hengt opp en reklame et sted der fartsgrensen var høy. Gundersen poengterer også at plakatene er hengt opp på et stillas, og ikke rett på veggen.

– Det er veldig mye som må være på plass når man henger opp noe sånt som dette. HMS-reglene er for eksempel veldig strenge. Alt dette har vi fulgt opp, men vi tenkte aldri at vi måtte søke om tillatelse til noen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS