Inntektene stupte. Daglig leder Susanne Todnem og markedssjef Trine Fløtre-Gansmoe måtte bygge en ny inntektsmodell – og det raskt.

Poynt mistet 70 prosent av inntektene over natta: – Vi måtte revurdere hvordan vi driver byrå

Plutselig gikk Poynt fra vekst og trygghet til krise og underskudd. Så måtte alt snus.

Publisert

Da tre store kunder forsvant på én måned, sto Stavanger-byrået Poynt plutselig uten 70 prosent av sine faste inntekter.

– Det var egentlig en rekke tilfeldigheter. En kunde skulle omstrukturere, en fikk økonomiske utfordringer og én sa vi opp selv. Alt var tilfeldigheter, men summen ble veldig dramatisk, sier daglig leder Susanne Todnem til KOM24.

– Det var skummelt

Etter sju år som solo-gründer i Somedian, valgte Susanne Todnem å legge ned selskapet og starte på nytt. I 2023 etablerte hun byrået Poynt sammen med Anders Berntsen, som siden har blitt kjøpt ut. Med seg på laget fikk hun også Trine Fløtre-Gansmoe, markedssjef i Poynt.

Etter nedbemanning er Susanne Todnem og Trine Fløtre-Gansmoe de to som driver Poynt videre.

– Jeg har drevet dette firmaet i ni år, og det har stort sett alltid gått veldig bra. Jeg skal ikke spekulere for mye i hvorfor 2025 er annerledes, men det er mye som rører seg – både i verdensøkonomien og med teknologier som kunstig intelligens, sier Todnem.

Etter inntektssmellen i vinter måtte de snu seg raskt rundt.

– Vi måtte revurdere hvordan vi driver byrå, forteller hun.

Resultatet ble det digitale medlemskapet On Poynt, rettet mot markedssjefer og kommunikasjonsfolk som ofte sitter alene med ansvaret.

– Vi bygget hele løsningen på én måned – ny nettside, teknisk løsning, alt. Det var skummelt å bruke så mye tid på noe vi ikke visste om noen ville ha, sier Todnem.

Medlemskapet gir tilgang til en lukket gruppe for erfaringsutveksling, en ressursbank i Notion og månedlige webinarer og kurs – blant annet om LinkedIn, Instagram og KI.

– Det beste er at vi endelig har et produkt som er mer skalerbart enn å selge time for time. Det føles mer bærekraftig i lengden, sier hun.

Har snudd minus til pluss

Poynt har snudd et negativt resultat i november og desember, til overskudd i april.

– Vi har klart å komme i pluss igjen takket være det nye produktet. Det er motiverende å se at du faktisk kan erstatte store deler av inntektene dine ganske raskt – så lenge du er handlekraftig og tør å satse, sier Todnem.

I løpet av kort tid har nærmere 20 medlemmer meldt seg inn i On Poynt. Medlemsinntektene står nå for rundt en fjerdedel av de faste inntektene.

– Vi har fått inn cirka 100.000 kroner i måneden fra de nye produktene. Det gjør at vi kan puste igjen, sier hun.

– Truffet et behov i markedet

Poynt hadde fire ansatte før nedturen. Nå er de to igjen – Todnem og Fløtre-Gansmoe.

– Vi trives godt som et lite byrå. Nå handler det ikke om å vokse i antall ansatte, og kanskje ikke engang i omsetning – men om å bli et mer lønnsomt og bærekraftig selskap. Det er dit vi vil, sier Todnem.

Etter lanseringen har de jobbet etter prinsippet done is better than perfect – få produktet ut, og forbedre det underveis.

– Nå spør vi medlemmene hva de faktisk opplever som verdifullt, og lar det styre veien videre, sier hun.

Responsen så langt har vært positiv, og flere av medlemmene har delt konkrete resultater etter å ha brukt rådene og ressursene de har fått tilgang til.

– Det er veldig kjekt å se at de som er mest aktive, også er de som får mest igjen. Det bekrefter at vi har truffet et behov i markedet, avslutter Todnem.

Powered by Labrador CMS