
Store kutt i Kitchen etter at de mistet Elkjøp-avtalen
– Vi må gjennomføre en nedbemanning som følge av at Elkjøp forlater oss.
– Elkjøp-kontoen var på størrelse med et mellomstort norsk reklamebyrå, da må det bli konsekvenser når de forlater oss.
Det sier Publicis-sjef Peder Mittet til KOM24.
Rundt 10 stykker
Han bekrefter at de har gjennomført kutt i Publicis Kitchen og at flere må gå.
– Vi må gjennomføre en nedbemanning som følge av at Elkjøp forlater oss, sier han.
Det var i vinter det ble kjent at Elkjøp forlater Publicis og Norge etter flere års samarbeid. Kampanje har tidligere skrevet at kontrakten kan være verdt så mye som 40–50 millioner kroner. Dermed får det konsekvenser i Apotekergata når de forsvinner.
– Det er ikke helt klart hvor mange, men det er rundt ti stykker som må gå, sier Mittet.
Det er innhold og reklame som blir påvirket av kuttene.
Mittet sier at de har gjort alt de kan for å vri og vende for å beholde flinke folk.
– Men samtidig må vi ha en bærekraftig økonomi innenfor alle våre forretningsområder, sier han.
– Foreløpig består den
Mittet sier samtidig at man trenger ikke å lure på om de kommer til å satse på kreativitet og reklame framover.
– Det har vi brukt mye tid på i prosessen er hvordan gjør vi denne endringen uten at det går på bekostning av konkurransekraften vår.
– Vil merkevaren Kitchen bestå etter dette?
– Foreløpig består den.
– Så du er åpen for at det kan skje endringer her?
– Vi lever i en verden i endring. Dette handler om hvordan vi styrer våre merkevare best mulig. Kitchen har fulgt oss gjennom mange år og står som en påle. Det er ikke noen endringer som er planlagt, sier han.
Kitchen-sjef Odd Rune Farsund sier til KOM24 sier at de er midt i en prosess og at han derfor ikke kan si så mye.
Slik skal de organisere seg
– Men alle skjønner konsekvensen av at en stor kunde flytter på seg, sier han.
– Reklamebyråbransjen er fortsatt kompetanseintensiv og den største kostnaden er mennesker. Derfor er det der vi alltid må hente kostnadskutt, sier han.
Men han er klar på at de fortsatt skal ha et attraktivt og konkurransedyktig miljø når man kommer til høsten.
Farsund er klar på hvordan organisasjonen skal se ut til høsten.
– Der de fleste byråer har en kreativ avdeling, har vi en stor kreativ kjerne som er langt mer enn bare kreatører. Det er teknologer, innholdsprodusenter og spesialistrådgivere innen influenser marketing, med flere, som skal denne en fast kreativ kjerne som skal redefinere hva vi legger i kreativitet, sier han.
Han mener Publicis ikke kan være et byrå i tradisjonell forstand som fyller medieflater og lager reklamefilmer.
– Vi må dyrke det som er Publicis sin styrke lokalt og globalt. Vi har tilgang på teknologi, KI og ressurser om dette, også lokalt, som vi mener få, om noen andre reklamebyrå har. De som jobber med oss vet dette, men de som er rundt oss vet det gjerne ikke, sier han.
Farsund sier at han mener det nå er en fordel å være det eneste fullintegrerte byrået i Norge, opp mot de store nettverkene.
– Det er en del problemstillinger, som nok hadde holdt meg våken om jeg var i et annet byrå, men som jeg sover som en baby på nå, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no