#Sommerpraten
Kreativ leder havnet midt i mafiaoppgjør på Korsika: – To menn kom på sykkel og skjøt en tredje
POLs kreative leder har ingen store ambisjoner for sommeren – annet enn å spise seg gjennom brødkurver, minnes et mafiaoppgjør på Korsika og komme med ett ærlig råd til unge som vil inn i bransjen.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
I tillegg får vi blant annet høre hva deres mest minneverdige sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Janne Brenda Lysø, kreativ leder og midlertidig daglig leder i POL, som svarer.
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
– Jeg gleder meg rett og slett bare til sommer. En sommer blottet for personlige ambisjoner. Før sommerferier pleier jeg alltid å tro at jeg skal lest bøker, få trent og spise sunt – for «det kan du umulig være så vanskelig å spise litt sunnere enn ellers, nå som vi skal spise de fleste måltider ute».
– Men så ender jeg opp med å høre dårlige podkaster mens jeg ligger rett ut – og spiser generelt for mye brød med smør fra den dumme kurven som kommer på bordet før hvert måltid. Det gleder jeg meg til i år!
– Hva er det rareste eller mest minneverdige du har opplevd på ferie?
– Vel, det rareste er jo uten tvil fra sommeren 2015 da vi havnet midt opp i et mafiaoppgjør på Korsika. Kort oppsummert: Vi satt og spiste lunsj da to menn kom på sykkel og skjøt en tredje, som satt på naborestauranten og drakk espresso.
– Hvem i bransjen har imponert deg det siste året?
– Her går jeg for det dønn ærlige svaret, og det første jeg tenkte: Camilla Kim Kielland i Morgenstern. Hun slår meg som en type som gyver løs på oppgaver, som våger å mene – og som klarer å balansere kløkt, fag og «likability».
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Jeg elsker den siste kampanjen som Try har gjort for IKEA. Den treffer både kreatør og tekstforfatter-kamrene i hjertet mitt. (Ja, jeg vet at noen tenker at dersom jeg nevner en Try-jobb, så er det litt for familiært. Men, tro meg, jeg farer aldri med smiger – det er faktisk den beste kampanjen jeg har sett hittil i år).
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Her hopper jeg over råd som har med KI å gjøre, for entrer du bransjen nå så må du kjenne dine KI-verktøy, på godt og vondt. Bortsett fra det: Vit at alle byråer og oppgaver er forskjellige. Du blir aldri utlært. Skal du på intervju så les deg opp på kundelister og arbeider fra det respektive byrået. Finn inspirasjon i, og se deg opp på, arbeider fra hele verden. Fra klassikerne til det helt nye. Og til slutt: Ikke tro at det å være kommersiell betyr at du må inngå kompromisser. For å si det som ChatGPT: Å være kommersiell handler om evnen til å utvikle, tilby og markedsføre produkter eller tjenester som skaper verdi for kunder og samtidig genererer inntekter som sikrer vekst og bærekraft for virksomheten. Herrejemini, for en gøy jobb!
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Dersom jeg kunne skrudd tiden tilbake (og vært bitte litt kjendis) så er svaret helt klart 1. sesong av Spillet. Da ingen av deltakerne visste at spillets premiss endret seg hele tiden.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no