Nødrasjoner på dørmatta til politikere – slik skal Langsikt og TRY påvirke statsbudsjettet
Målet med kampanjen er å sikre at effektiv bistand prioriteres i årets statsbudsjett. Bak idéen står TRY.
Langsikt er en uavhengig, ideell tankesmie for mer langsiktig politikk. Sammen med TRY har de satt i gang en målrettet påvirkningskampanje, der de teller ned dagene fra valgresultatet var klart, til statsbudsjettet vedtas.
– Vi kan ikke fortsette å nedprioritere verdens fattigste når vi vet at effektiv bistand redder liv. Hver dag bruker vi nedtellingen til å minne politikerne om at bistand ikke bare er et spørsmål om kroner og øre. Det handler om liv. Hver nødrasjon vi leverer har et personlig budskap som viser alvoret, sier Eirik Mofoss, daglig leder i Langsikt i en pressemelding.
Mens politikerne har 100 dager på seg til å prioritere i statsbudsjettet, tikker klokka for barn som trenger livreddende ernæring i dag.
Nødrasjonene blir derfor en påminnelse om at hver dag teller, og at beslutninger om bistand har direkte konsekvenser for de mest sårbare.
De fysiske nødrasjonene er hoveduttaket i kampanjen, men Langsikt og TRY bruker også andre virkemidler.
De har en kampanjeside, printannonser i Dagens Næringsliv og kontekstuelle display-annonser, og overleveringen av nødrasjoner til politikerne blir dokumentert og delt i sosiale medier.
Det ble også plassert en tre meter høy nødrasjon utendørs, montert ved Stortinget, med en personlig beskjed fra Langsikt til politikerne på vei til og fra jobb.
– Vi tror på kraften i å treffe folk både emosjonelt og fysisk. I politikk handler det ofte bare om tall og rapporter, men kreativitet og emosjonelle budskap kan treffe på en helt annen måte, sier kreatørene Christian Kruse og Victoria Allan i TRY.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no