Bureau bak ny nasjonal satsing for Frilager
Bureau har utviklet ny merkevareplattform og kommunikasjonskonsept for Frilager, som nå rigger seg for vekst utenfor Jæren.
Delingstjenesten Frilager, som er etablert av DNT, Speideren og Røde Kors, forbereder nasjonal lansering. Målet er å gi enda flere tilgang på turutstyr uten å måtte kjøpe det selv.
– Siden 2017 har Frilager satt delingsøkonomi ut i praksis ved å gi flere tilgang på turutstyr, forteller Helena Egeland, byråleder og strategisk rådgiver i Bureau, i en pressemelding.
Byrået har det siste året jobbet med å utvikle merkevareplattform og kommunikasjonskonsept for Frilager, som til nå har vært konsentrert om Stavanger og Jæren.
– Når vi skal skalere opp og bli en synlig aktør i flere markeder, var det viktig å samle historien vår i én felles fortelling. Bureau har vært uvurderlige i arbeidet med å utvikle merkevareplattformen vår, sier Nickolas Thomasgaard, norgessjef i Frilager.
Han understreker at målet har vært å skape et tydelig felles språk for både interne og eksterne målgrupper.
– Uansett hvor du er i organisasjonen, eller hvem du er, skal du vite hvem vi er og hva vi formidler. Det klarer vi nå, sier Thomasgaard.
Før arbeidet med strategi og kommunikasjon startet, gjennomførte Bureau et omfattende innsiktsarbeid.
– Før vi skrev ett eneste ord, snakket vi med over 40 personer både i og utenfor organisasjonen – fra lærere på Østlandet som koordinerer ullundertøy kvelden før skidag, til speiderledere som sover oftere ute enn inne, sier Egeland.
Det strategiske arbeidet er gjort av Bureau, mens The Odd Society har utviklet ny visuell identitet. Feed har hatt ansvar for ny nettside og digital profil, og fotograf Marthe Thu har levert nye merkevarebilder.
– Nickolas og teamet hans har gitt oss stor tillit fra første dag. Vi har fått rom til å gjøre et grundig innsiktsarbeid, og sammen har vi fått med hele organisasjonen i posisjoneringsprosessen, sier Egeland.
I tillegg har Maria Schriwer, Ola Nielsen Oldani, Maja Folgerø og Lise Schelvan bidratt fra Bureau.
– En merkevarestrategi må levendegjøres for å ha reell verdi. Vi gleder oss til å hjelpe Frilager med å ta kommunikasjonskonseptet ut i hele landet, avslutter Egeland.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no