– Geelmuyden skriker høyt og bommer grovt
Etter Hans Geelmuydens tirade mot Emilie Enger Mehl, kommer Christian Laland henne til unnsetning. Han mener Geelmuyden fordreier Mehls budskap og selv bidrar til den flåsete debatten hun advarer mot.
Hans Geelmuyden gikk hardt ut mot tidligere justisminister Emilie Enger Mehl (Sp), etter at hun uttrykte bekymring for at valgkamp i sosiale medier kan bli for enkel og flåsete.
Nå får Mehl støtte fra Christian Laland, assisterende daglig leder og seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrået Pressure.
– Hans Geelmuyden skriker høyt, men virker å bomme grovt i sin kritikk av Emilie Enger Mehl. Alt Senterparti-representanten ber om er at innhold på TikTok ikke bør bli for enkelt eller for flåsete. Hun sier ikke at politikere ikke skal være på sosiale medier, som man kan få inntrykk av når man leser Geelmuydens sitater, sier Laland til KOM24.
I en sak publisert av Nettavisen, reagerte Geelmuyden kraftig på Mehls uttalelser.
– At hun tror det kan bli flåsete? Tror hun at hun er blitt professor i politikk?, sa han og kalte uttalelsene både «surmaget» og «nedlatende».
Laland mener Geelmuyden overreagerer og feilleser det Mehl faktisk sier.
Geelmuyden slår tilbake
KOM24 har forelagt kritikken for Geelmuyden, som umiddelbart utbryter:
– Pressure? Er ikke det et Kruse Larsen-selskap?
Kritikken mot Kruse Larsen har vært et gjentakende tema for Geelmuyden den siste tiden. Han har blant annet anklaget byrået for rolleblanding og for å utnytte tette politiske koblinger til egen fordel.
Deretter går han rett i strupen på poenget til Laland, og fastholder kritikken han tidligere har kommet med.
– Mehl sier at hun er bekymret for at debatten i sosiale medier blir enkel og flåsete. Det mener jeg er en nedlatende kommentar, og det står jeg ved.
Geelmuyden mener politikere må evne å engasjere, og være underholdende.
– En dyktig politiker vet å underholde. Vi stemmer gjerne på folk med humør, som gir oss håp, som får oss til å kjenne på gleden over å leve. Politikk er, som jeg har sagt før, både brød og sirkus.
Han mener det er helt skjevt å kritisere politikere for å bruke TikTok og andre sosiale plattformer som en del av sin kommunikasjon.
– Det er jo ikke slik at for eksempel Erna Solberg eller Mehl bare er på TikTok. Det er en bitte liten del av det de gjør. Jeg synes det er helt skjevt å kritisere dem for å slå ut håret i sosiale medier – det må det være rom for.
Og til slutt, en aldri så liten brodd i retning Kruse Larsen-byråene:
– Jeg håper Christian Lalands timepris er lav, avslutter Geelmuyden.
Den kommentaren får Laland til å trekke på smilebåndet, og svare med et lite stikk tilbake:
– Her synes jeg Hans på glimrende vis eksemplifiserer «det for enkle og for flåsete». Det bør vi ha mindre av, også i tradisjonelle medier, smiler Laland.
– Mehl har et godt poeng
Ifølge Laland handler ikke Mehl-utspillet om motstand mot TikTok, men om farene ved at politikk kokes ned til virale klipp.
– Snarere tvert imot har Mehl et godt poeng. Det er bare å se rundt i verden. Sosiale medier brukes til å gjøre komplekse problemstillinger til et for eller imot-spørsmål, når det i realiteten ofte ikke er så enkelt. Noen ganger med kjente avsendere, ofte ikke.
Han understreker at TikTok og andre sosiale medier er effektive kanaler for å nå bredt ut med politisk budskap – til både unge og eldre velgere.
– Selvsagt er Solberg og Støre på TikTok. Men vi bør forvente oss at våre fremste politikere har et visst presisjonsnivå, og ikke bare driver med flåseri, tant og fjas, sier Laland og legger til:
– Det opplever jeg ikke at norske politikere gjør heller, men en viss bekymringsmelding bør det være lov å komme med.
Rådgiveren viser også til utviklingen internasjonalt, og peker på at Meta snart innfører forbud mot politisk annonsering i EU. Det kan få konsekvenser for hvordan norske politikere når ut.
– Sannsynligvis vil det bety at politikere, interesseorganisasjoner, bedrifter og andre som vil påvirke politikk i sosiale medier må skrike høyere for å få den samme rekkevidden de før fikk med annonser.
Konsekvensen, advarer han, kan bli enda mer forenkling – og økt polarisering.
– La oss heller slå et slag godt, kreativt, utfordrende og redelig innhold i sosiale medier, avslutter Laland.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no