– Jeg anbefaler å lytte til andre enn seg selv, sier kommunikasjonsdirektør i Folkehelseinstituttet, Christina Lill Rolfheim-Bye.

Julepraten 2022:

Disse språkuttrykkene er kommunikasjons­direktøren i FHI lei av

– Kan styre meg for alt som ikke lever men som likevel «leverer».

Publisert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det kommunikasjonsdirektør i Folkehelseinstituttet, Christina Lill Rolfheim-Bye, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Jeg håper på julefri mange dager på rad for første julen på et par år for både mine kolleger og meg selv. Min tid skal i sin helhet brukes med familien min. Jeg har to tenåringer som bare vekselvis syns tid med mamma er topp, men jeg går for gull denne julen. Hvis vi er heldige, får vi en skitur eller to også.

Hva står på middagsbordet på julaften?

– Hyggelig at du spør! Dette er nemlig det eneste måltidet i året jeg har hovedansvar for i min familie (og de andre i familien er antakelig nokså takknemlige for at det blir med den ene gangen), og det er ribbe. Jeg følger langtidsstekeanvisningene på nrk.no slavisk bortsett fra at jeg har mye mer salt og pepper, og det blir aldri akkurat riktig med tiden og temperaturen, men ribba har blitt ferdig når Sølvguttene er ferdige, og alle sier at den er skikkelig god hvert år. Jeg lager egen surkål også faktisk.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Jeg anbefaler å lytte til andre enn seg selv. Om det må være noe digitalt, er jeg svak for NRKs Hele historien-podcaster, When we were kings-podcasten om fotball og den siste til Taylor Swift som jeg liker mye bedre enn de fleste norske anmelderne.

Og marsipan. Særlig Hval sjokoladefabrikk fra hjembyen min, har innmari god marsipan.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Øyafestivalen med mannen min kommer høyt opp her. Som så mye annet dette året, ga muligheten til å være sammen med mange igjen ekstra glede, og konserten med Metteson var ett av årets høydepunkter som bare handlet om gode ting og glede.

Ellers kommer min bror og svigerinnes femtiårsdag i Stavern i sommer med en hel helg med bare strålende mennesker, også høyt opp. Og det er ikke bare fordi jeg vant i crockett-turneringen.

– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av, og hvilke tre tror du vil prege 2023?

– Hvis det er bransjete nok å nevne et språkuttrykk jeg er lei av, kan jeg styre meg for alt som ikke lever men som likevel «leverer». Så som «Påskefjellet leverer». Et annet begrep jeg har sendt i skammekroken er «Misforstå meg rett» - som jeg ikke forstår vitsen med å si hvis du mener det du sier (Her er jeg åpen for at det bare er jeg som ikke forstår verdien av uttrykket).

Ellers florerte forslagene da jeg ba avdelingen min om innspill, og jeg nevner i fleng (og mer enn de tre du ber om):

«Narrativ» (nei, ting blir ikke nødvendigvis bedre av at man har et godt «narrativ»)

I tillegg noen klassikere vi fortsatt ikke har klart å kvitte oss med:

«Bredt fokus» (Nei)

«I forhold til» (Det brukes fortsatt alt for ofte feil)

«Legge seg flat» (Det er bedre å gjøre det å si det)

Fra forskningsverdenen kan jeg dessuten melde at vi er noe lei av «impact» (som ikke må forveksles med «outcome» eller «output»)

– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2023?

– Jeg syns vi lever i spesielt usikre tider og er nok dessverre litt dyster til sinns i så måte. For oss blir det spesielt magert og krevende de neste årene, både på fag- og kommunikasjonssiden pga store budsjettreduksjoner som i tillegg skal gå fort. Det er mulig at det samme gjelder flere, og at vi dermed er mange som får mindre penger både til betalt kommunikasjon, og folk til å utarbeide egen informasjon. Samtidig ser vi stadig større krav fra både media og andre aktører og enkeltpersoner, til åpenhet om prosesser og kunnskapsgrunnlag, hvilket jeg syns er veldig bra. Dette krever både respekt og forståelse i etater, organisasjoner og bedrifter, og her er jeg mer håpefull på vegne av demokratiet, og det gjør vår jobb som kommunikatører bedre og mer lystbetont. Og kanskje, om jeg kan håpe mer enn spå, kan vi utfordre et stadig bestående kommunikasjonsmål om at god kommunikasjon skal ha et «tydelig og enhetlig budskap»? Det er ofte viktig å være tydelige, men i overraskende mange saker er meningsmangfold viktig og riktig, selv om man dermed risikerer noe forvirring.

– Hva er ditt nyttårsforsett?

– Ikke så sprelsk er jeg redd, men det er det aller viktigste: Mer og god tid med mine nærmeste.

Powered by Labrador CMS