H&M skal bruke KI-genererte modeller i markedsføringen sin framover.
H&M skal bruke KI-genererte modeller i markedsføringen sin framover.

H&M skal bruke KI-genererte modeller i kampanje

Prøver seg fram i Danmark, det samme gjør Coop.

Publisert

Onsdag 2. juli lanserte det svenske motekonsernet en varslet kampanje med det første settet bilder, samt en «bak kameraet»-film med to digitale tvillinger, opplyser H&M.

Målet med de digitale tvillingene er å utforske hvordan motekonsernet kan løfte og forsterke den kreative prosessen gjennom bruk av kunstig intelligens.

– Vi utforsker ny teknologi som generativ kunstig intelligens for å styrke kreativiteten og tenke nytt rundt hvordan vi presenterer mote, sier kreativ direktør Jörgen Andersson i en pressemelding, det skriver danske DetailWatch.

– Teknologien gir oss mulighet til å forbedre historiefortellingen og finne nye måter å nå ut til kundene på, samtidig som vi forblir tro mot H&Ms stilbaserte og menneskesentrerte identitet.

H&M la allerede i slutten av mars frem planene om de digitale tvillingene. Nå varsler selskapet at de vil fortsette å utforske ulike digitale uttrykk i ulike byer utover høsten.

Også Coop har varslet at de vil teste bruk av KI-genererte motemodeller i sine tilbudsaviser.

I tilbudsavisen vil det, som hos H&M, fremgå at noen bilder «kan være KI-genererte». 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS