«Det er ingen skam å snu» er fjellvettregelen DNT og Morgenstern brukte til den nye kampanjen.

DNT lokker med norgesferie: Det er ingen skam å bli hjemme

Den Norske Turistforening (DNT) prøver et nytt grep for å få nordmenn til å tenkte på Norge som et feriested.

Publisert Sist oppdatert

DNT har nå laget en filmsnutt og et stunt for å lokke nordmenn til fjells, og ikke minst få dem til å tenke på Norge som et feriested.

«Det er ingen skam å snu» skilt møtte reisende med flytoget på Oslo S og Lillestrøm, i avgangshallen på Gardemoen og Alicante. Kampanjen er utviklet og gjennomført med reklamebyrået Morgenstern.

Tanken bak kampanjen og stuntet var å minne folk på hvor fantastisk Norge kan være som feriested, forteller generalsekretær i DNT Dag Terje Klarp Solvang til KOM24.

– Vi ønsker ikke å moralisere folk som drar til utlandet. I to år nå har vi vært på fantastiske norgesferier, og vi ønsker at folk ikke glemmer at Norge er like fint som før.

– Vi vil med glimt i øyet vise kontrastene mellom flyplasskaos, hetebølge og køer, og den totale sjelefreden man får i den norske fjellheimen. Vi er så heldige å ha enkel tilgang til variert natur og et mangfold av opplevelser. Det er noe for alle, enten man vil gå fra hytte til hytte i fjellet, oppleve spektakulær utsikt på topptur, ønsker å oppleve kultur på ferien eller er mer opptatt av å finne nærmeste fine badeplass, sier DNTs generalsekretær.

Ingen skam å snu

Kampanjen baseres på fjellvettregelen «det er ingen skam å snu».

– Vi håper folk husker at det ikke var så gærent i Norge heller, og at man for eksempel kan ta en tur utenlands og en i Norge.

Mira Liv Helland Mortensen og Sebastian Graf Stenberg har denne uken vært i Cannes.

Det var Mira Liv Helland Mortensen og Sebastian Graf Stenberg fra Morgenstern som kom på ideen. De forteller KOM24 at når det står til sånn som det gjør i flytrafikken, er det jo enda en god grunn til å velge fjell og fjord istedenfor flyplass og forsinkelser.

– Hver sommer reiser nordmenn til klorvann, aircondition og solsengkapring, og glemmer det fantastiske tilbudet DNT har å by på. Vi tok i bruk en av de mest kjente fjellvettreglene, og minnet dem på at det er ingen skam å snu! Kjempegøy at DNT blir med på en litt annen tur enn de pleier, forteller de KOM24 i en melding.

Dag Terje Klarp Solvang forteller at han forelsket seg i konseptet til Mortensen og Stenberg med en gang.

– Jeg forelsket meg i ideen med en gang. Vi vil ikke at folk skal tenke at vi ikke unner dem å reise på tur, men vi har heldigvis fått gode tilbakemeldinger hvor folk synes det er gøy.

Solvang forteller at den norske reiselivsbransjen trenger at folk fra Norge bruker landet som feriested.

– Vi trenger også besøk av nordmenn, at folk i Norge velger Norge.

Dag Terje Klarp Solvang forelsket seg i ideen med en gang.

Generalsekretæren sier dette var en stor suksess, og at de gjerne kan tenke seg å gjøre noe av det samme igjen.

– Dette er et løft for oss, og vi synes jo det er kjempegøy å gjøre dette. Denne ble så god så vi vil nok også fortsette å bruke fjellvettreglene.

Powered by Labrador CMS