Vipps spiller på både humor og kontekst i sin nye utendørskampanje utenfor Parkteatret på Olaf Ryes plass.

Slik sier Vipps unnskyld for tæppe-tabben

Etter at mange Vipps-brukere ikke fikk tæppe på barer, valgte Vipps å be om unnskyldning – med et frekt glimt i øyet midt på Olaf Ryes plass.

Publisert Sist oppdatert
– Humring er reklamens beste venn, sier Lars Istre, markedssjef i Vipps.

Da Vipps lanserte tæpping i desember 2024, var det kun med BankAxept. Det viste seg fort at mange barer bare tar Visa eller Mastercard, og da sto flere Vippsere der uten lommebok og uten mulighet til å betale.

Det var ikke akkurat den opplevelsen de ville gi folk.

– Vi har derfor gått og tenkt lenge på hvordan vi kunne si unnskyld på en måte som føltes riktig og samtidig fikk litt oppmerksomhet, sier markedssjef i Vipps, Lars Istre, til KOM24.

«Sorry» med et smil

På trikkeholdeplassen utenfor Parkteatret møter forbipasserende det knalloransje budskapet:

«Er du på Parkteatret? Fordi jeg vil gjerne tæppe deg.»

Det enkle, frekke ordspillet viser både hva kampanjen handler om, og tonen Vipps er kjent for.

Vipps viser hvor tæpping nå fungerer, «overalt, uansett».

– I ekte Vipps-stil la vi ut en Slack-tråd for idéer. Etter 115 svar hadde vi funnet den perfekte «sorry»-ideen, forteller Istre.

Han mener humoren er helt sentral for hvordan Vipps kommuniserer:

– Humring er reklamens beste venn, som jeg liker å si. Det er blitt vår måte å snakke med folk på, ærlig, uformelt og med et glimt i øyet. Folk legger merke til oss når vi får dem til å trekke litt på smilebåndet.

Kampanjen er utviklet i samarbeid med Dentsu og Bauer Media Outdoor. Vipps kom med idéen, Dentsu fant plasseringen, og Vipps skreddersydde uttaket.

– Vi spurte faktisk spesifikt etter Parkteatret fordi det er et av våre favorittsteder, og jammen fant de ikke den perfekte spoten der, sier Istre.

Starten på noe større

Responsen har vært overveldende, ifølge markedssjefen.

– Masse kjærlighet! Folk har virkelig kost seg med ideen, og internt har vi fått mange tomler opp. 

På fredag dropper de faktisk fredagsølen på kontoret og tar en liten pub-crawl i stedet.

– Vi går fra bar til bar i Oslo for å si «unnskyld» i levende live, dele ut klistremerker, noen overraskelser til bartenderne – og vise at nå funker det endelig. Til slutt møtes vi selvfølgelig på Parkteatret. Hvor ellers?

Kampanjen markerer starten på en større kommunikasjonssatsing for Vipps.

– «Unnskyld» var en morsom måte å sparke det hele i gang på, men det som kommer fremover handler ikke om å si unnskyld. Nå handler det om å vise alt det folk faktisk elsker med å tæppe med Vipps, sier Istre og avslutter:

– Vi skal snakke om hvor enkelt det er å betale lynraskt, dele oppgjør på et blunk, at det funker overalt, også i utlandet, og hvor mye smartere det blir når du har kort, fordelskort og kvitteringer samlet i én app.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS