– Det er lite som skremmer meg så mye som et reklamebyrå som får ansvar for teknologiutvikling
Torgeir Waterhouse med et klart budskap til norske reklamebyrå.
(Bergen): – Om du erstatter egen tankekraft med teknologi, vil du antakelig feile.
Det sier teknologiguru Torgeir Waterhouse til KOM24.
Fredag var han i Bergen for å snakke om sitt favorittema, teknologi, på Salgs- og reklameforeningen i Bergens 100-årsjubileum.
– Den hevder gjerne det
Hans budskap til reklame- og kommunikasjonsbransjen er at det viktigste er å forstå egne verdier og målsettinger, og å bruke teknologien som støtte for å nå disse.
– Ikke la teknologien definere eller ta enkle snarveier med teknologien, sier han.
– Men dette er bransjer som ligger relativt langt framme når det kommer til bruk av teknologi. Bruker de den på rett måte?
– Den hevder gjerne det selv i alle fall, sier han.
Waterhouse påpeker at en av utfordringene er bevisstheten om helheten.
– Noe av det som er skremmende, sett fra et teknologi- og menneskerettsperspektiv, er hvor raskt mange yrkesgrupper løper rett inn og bruker teknologien uten å ha forståelse for hva man egentlig gjør. Jeg pleier å si at det er lite som skremmer meg så mye som et reklamebyrå som får ansvar for teknologiutvikling, sier han.
– Hva mener du med det?
– Teknologi er mer avansert enn det som skal til for å få den til å virke og se fint ut, sier han og peker på at det handler om forståelsen for hele teknologistacken. Med det mener han hva teknologien inngår i, forståelsen for databruk, dataanvendelse, personvern, sikkerhet og mer.
– At man forstår hvordan dette kan brukes sikkert og på en god måte, sier han og fortsetter:
– Et reklamebyrå er i utgangspunktet bra på noe annet, det er det som er greia. Man må jobbe sammen, man må ta kommunikasjonskompetansen og sette sammen med teknologikompetanse og ikke anta man har teknologikompetanse fordi man har kommunikasjonskompetanse, og heller ikke motsatt, understreker han.
Waterhouse er klar på at man trenger økt teknologikompetanse i alle fagprofesjoner som skal anvende og utvikle teknologi.
Samarbeidspartnere
– Så trenger vi mer kompetanse om samfunn, mennesker, filosofi og etikk i teknologimiljøer, sier han.
– Hvordan skal en klare å få dette til? Det koster jo penger, men de er gjerne vanskelig å se direkte igjen på bunnlinjen?
– Da må man hele tiden se på hvordan man skal jobbe. Dette er komplisert for alle, ikke spesielt for denne bransjen. Og teknologikompetansebehovet og kostnader til teknologi kommer i tillegg til alt det andre, sier han og fortsetter:
– Det er grunnen til at det er så viktig å jobbe sammen med teknologien. Skal man ta i bruk KI-modeller, må man se på dem som samarbeidspartnere eller kolleger, ikke bare noe som skal overta. Så må man se på egne arbeidsprosesser, hva i dette er det maskiner kan gjøre og hva er det best jeg forsterker og gjør selv, avslutter han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no