– Vi driver digital forsøpling uten tanke på resirkulering og konsekvensene av forsøpling vår.

– Alt du gjør digitalt har et fysisk fotavtrykk

– Vi driver digital forsøpling uten tanke på resirkulering og konsekvensene av forsøplinga vår.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(Forskningskommunikasjonsdagene 2021): – Det er skremmende likt å kaste et sjokoladepapir på bakken, som å laste ned en pdf-fil, sier fagansvarlig for innhold i Netlife Research, Eivind Skogen.

Han snakker om hvordan du kan få grønnere nettsider under Forskningskommunikasjonsdagene i Oslo, onsdag.

– Alt du gjør digitalt har et fysisk fotavtrykk.

To milliarder år

Han forteller at vi lagrer så mye på nettet at det hatt begynt å vokse ut av sine dimensjoner.

– Det vil ta to milliarder år, hvis man skulle lastet. ned internett – dette er størrelsen på internett, forklarer han.

En zettabyte er en informasjonsstørrelse lik en trilliard byte. Størrelsen forkortes vanligvis ZB.

Det å forurense digitalt er på lik linje det samme som fysisk forurensning, ifølge Skogen.

– Vi driver digital forsøpling uten tanke på resirkulering og konsekvensene av forsøplinga vår. Vi bruker stadig flere ressurser. Og det er viktig at vi bevisste på dette, slik at vi blir en del av løsningen.

Åtte grønne digitale tips

Det første vi må lære oss er fotavtrykket vi legger igjen digitalt.

– Og det gjelder alt vi gjør digitalt. Vi skal ikke slutte å produsere, ta bilder eller se på Netflix, men vi må slutte å lage innhold som bare blir liggende og ta opp plass.

Skogens grønne tips:

  • Grønn hosting
  • Reduser størrelsen på bilder
  • Reduser bruken av videoer
  • Prioriter brukerbehovene
  • Sørg for at brukerne finner raskt fram
  • Husk gamle mobiler
  • Gjenbruk og resirkuler
  • Lag gode rutiner for å slette og rydde

Vi må vite om pdf-en vi lager blir lastet ned, hvis ikke regnes den som søppel med en gang. Da blir den liggende i skyen og produsere et karbonavtrykk.

– Vi må fjerne sløsing av blant annet unødvendig tekst, koding, bilder, kontaktpunkter og kanaler. Også kan vi spørre oss selv, må vi produsere det samme innholdet i hver eneste kanal?

Også digitalt må vi fokusere på gjenbruk.

– Det gjelder for tekst, koding, bilder, videoer, komponenter, verktøy, rammeverk for apper og rammeverk for nettsider.

Powered by Labrador CMS