Sindre Beyer som vekkerklokke, er det noe du ønsker deg til jul?
Sindre Beyer som vekkerklokke, er det noe du ønsker deg til jul?

Her blir TRY-sjefen KI-lurt av sine egne

Vil du ha Sindre Beyer som vekkerklokke eller som snakker deg i søvn om KI-transformasjon?

Publisert Sist oppdatert

– Først blir det et lite sjokk. Jeg har ikke mange parodier av meg selv, her var det en rekke videoer. Først får man litt feberen, så hører man latter. Så blir man like i tvil om de ler med eller av deg. Men så tenker man i ettertid at dette er bra, sier TRY-sjef Sindre Beyer til KOM24.

Kriblet i magen

TRY-huset avholdt nylig en av sine to årlige samlinger for alle ansatte. Under denne samlingen ble Beyer lurt trill rundt av sine medarbeidere.

På samlingen ble det vist en video der man hadde brukt Beyers stemme og bilder til å lage en rekke KI-parodier. I en av dem fungerer han som en klokke som snakker deg i søvn, i en annen vekker han deg om morgenen. Ideen er at man skal kunne ta med seg Sindre-KI i fremtiden.

Hjernen bak stuntet er AI-rådgiver i TRY, Simen Aukland.

– Det kribler litt i magen før man trykker på knappen og spiller det av, sier Aukland til KOM24.

Han forteller at gruppen bak stuntet var litt nervøse på forhånd, særlig siden Beyer selv skulle på scenen og tale til alle TRY-ansatte etterpå.

Bakgrunnen for stuntet var ren vennskapelig erting.

– Sindre er svært opptatt av at vi skal bli gode på KI og oppnå høy KI-adopsjonsgrad. Han sier selv at «jeg kommer til å mase så mye at det er parodisk». Han er så ivrig at det nesten ikke kan unngå å bli kommentert på en slik samling, sier Aukland.

Han forteller at responsen fra salen var svært positiv, med mye latter.

Lurte sjefen

Selv om videoene er korte, ligger det mye arbeid bak.

Blant annet trengte man fire timer med Beyers stemme i en lydfil, slik at KI kunne trene seg på den. I tillegg måtte de bruke en frekk metode for å sikre seg Beyers godkjenning. De trengte nemlig den ekte Beyers stemme i sanntid i et bekreftelsesvindu.

Løsningen ble å fange en travel Beyer mellom møter og få ham til å lese inn det som sto på en skjerm, uten å fortelle hva de skulle bruke det til.

– Jeg sa det var til noen podkast-greier og at han bare måtte lese det som sto der, sier Aukland.

Deretter fulgte bildearbeidet. Her måtte man prompte svært mange ganger før resultatet ble tilfredsstillende. Man trenger mange referansebilder av personen som skal brukes i filmen, og man må trykke enter mange ganger for å få et bilde man er fornøyd med. Man får maksimalt sju sekunders video om gangen.

– Videoen som ligger på LinkedIn anslår jeg tok 14 timer å lage, sier Aukland.

Prosessen kombinerte seks ulike KI-tjenester i tillegg til de tradisjonelle videoproduksjonsverktøyene. Arbeidet krevde omfattende testing – typisk 10–50 forsøk per bilde og video før godkjent resultat. Den største utfordringen var å opprettholde karakterkonsistens gjennom hele produksjonen. Det er tydelig at lydkvaliteten er langt bedre og mer troverdig enn bildene når man ser filmen.

Aukland påpeker at kvalitetsterskelen er mye lavere for internt materiale enn for profesjonelle oppdrag, selv om det kan være likheter i språk og fremtoning.

– Ikke en holdbar strategi

Beyer mener det er tankevekkende hva man kan få til med dagens KI-verktøy og sier at det er lærerikt å se hvordan man kan bruke stemmen og sikre seg tillatelser på denne måten.

– Dette var jo folk jeg stoler på. Men det er tankevekkende at man kan imitere stemmen min så nøyaktig. Dette er en viktig del av læringen, det er mange sider av KI man skal være varsom og skeptisk til, det fikk man lært nå, sier han.

Beyer forteller at man møter mange som hevder at ledelsen i ulike selskaper ikke er nok opptatt av KI, men at han nå har fått bekreftet at slik er det ikke i TRY.

– Det kom fram i denne videoen, sier han og legger til:

– Jeg vil heller bli husket som han som maste litt for mye enn for lite.

– Hvorfor er det så viktig å være god på KI?

– For å håndtere de endringene som kommer og som skjer nå, og for å hjelpe kunder å møte en stor digital revolusjon. Da er vi avhengige av at vi er fremst på dette på de fagområdene vi har. Og det å da sitte og vente og se, er ikke en holdbar strategi, sier han.

Beyer forteller at de allerede vinner kunder og kontrakter på deres KI-tilnærming.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS