Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Medietilsynet får nytt tilsynsansvar 

Medietilsynet får flere nye oppgaver når EU-forordningen om digitale tjenester blir norsk lov. Nå skal de blant annet føre tilsyn med målrettet reklame mot barn og manipulerende design på nett.

Publisert

Regjeringen har sendt utkastet til den nye loven om digitale tjenester (DSA) på høring. Målet er å gjøre internett tryggere – spesielt for barn og unge.

– Det er på høy tid at norske forbrukere får større beskyttelse på nett, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) i en pressemelding.

Blant de nye reglene er forbud mot målrettet reklame mot mindreårige, strengere krav til merking av reklame, og forbud mot atferdsbasert reklame basert på sensitive personopplysninger. Loven skal også gjøre det enklere å melde fra om ulovlig innhold og desinformasjon.

– At EUs forordning om digitale tjenester (DSA) nå blir innført i Norge, er et viktig skritt mot et tryggere internett, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) skal være nasjonal koordinator for DSA i Norge, mens Forbrukertilsynet og Datatilsynet også får nye oppgaver.

– Dette betyr at Medietilsynet blir tilsynsmyndighet i saker som berører våre kjerneområder, som ulovlig innhold, trygg bruk av digitale tjenester for barn og unge, desinformasjon, valgmanipulasjon og ytringsfrihet på sosiale medier, sier Velsand.

Høringsfristen er 1. oktober, og regjeringen tar sikte på at loven skal tre i kraft sommeren 2026.

Powered by Labrador CMS