TV 2 får advarsel for brudd på reklamereglene Medietilsynet har gitt TV 2 en advarsel etter at kanalen sendte reklame som gikk ut over seeropplevelsen under en verdenscup i langrennssprint.
Tiden er overmoden for et frislipp av politisk reklame «Så kom dagen endelig. Dagen hvor Medietilsynet sa ja til å åpne for politisk reklame på TV. Og det eneste problemet jeg har med det: Dette skjer ti år for sent», skriver Christian A. Schjelderup.
Medietilsynet sier ja til å åpne for politisk reklame på tv – Nordmenn bruker mindre tid på tv, og mer tid på digitale medier, der formidlingskraften er minst like sterk. Derfor er argumentene for et fortsatt reklameforbud på tv betydelig svekket.
Ingen brudd på reklamereglene i sendingene under fotball-VM – Vi har fått svært få henvendelser fra publikum under dette mesterskapet.
Discovery får advarsel for å eksponere Joker unødvendig mye i 71 grader nord: – Vi er i all hovedsak ikke enig, svarer kanalen Medietilsynet mener den aktuelle episoden fremstår mer som et reklameinnslag enn produktplassering.
Fire av ti 13–14-åringer får porno-reklame på nett Flere oppgir å få reklame for porno via tjenester som Google og TikTok: – Vi forventer at de globale plattformene iverksetter strengere tiltak, sier Mari Velsand i Medietilsynet.
Det skumleste med Tiktok er ikke at Kina følger med «Var du bekymret for ekkokamre før Tiktok? Prøv den mest avhengighetsskapende algoritmen verden har sett – og som alle konkurrentene jakter på.», skriver Eirin Larsen.
Halvparten av dei unge har fått reklame for produkt for slanking og større musklar – Det er eit stort problem når så mange barn og unge får slik reklame. Vi fryktar at dette kan bidra til større kroppspress, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Medietilsynet fann ikkje ulovleg pengespelreklame på tv Medietilsynet har ikkje funne pengespelreklame på Discoverys tv-kanalar FEM, MAX, VOX og Eurosport etter å ha kontrollert kanalane gjennom hausten.
Så mykje har annonseinntektene til Facebook og Google auka i Noreg dei siste åra Milliardane renn inn for dei amerikanske gigantane. Taparane er norske mediehus.
Spillreklamens nye slagmark «Ulovlig pengespillreklame er borte fra norske TV-skjermer. I stedet har de utenlandske aktørene flyttet millionbudsjettene over til sosiale medier. », skriver Inger Lise Hansen og Ingjerd Meen Lorvik.
Nedgang for Snapchat og TikTok blant de yngste Færre av de yngste bruker Snapchat og TikTok nå enn for to år siden. Det viser Medietilsynets nye undersøkelse «Barn og medier 2022».
Influensarar følger reglane for reklamemerking på YouTube 17 norske influensarar på YouTube er nyleg blitt kontrollerte av Medietilsynet. Dei fleste følger reglane.
Utanlandske pengespel-aktørar kuttar på marknadsføringa – norske brukar stadig meir Men Norsk Tipping garanterer at dei ikkje skal auka marknadsføringa inn mot fotball-VM.
Medietilsynet og Lotteritilsynet ber norske pengespelaktørar om å redusere reklametrykket på tv Marknaden for pengespelreklame på norske tv-skjermar held fram med å falle og gjekk ned med fire prosent det første halvåret i år samanlikna med same perioden i 2021.
Medietilsynet ber om tydeleg merking av retusjert reklame – Tydeleg merking er ein føresetnad for at barn og unge skal kunne vurdere innhaldet på ein kritisk måte.
Medietilsynet: Ulovlig spillreklame må stanses Reklamen for utenlandske pengespill på Discoverys kanaler må stanses, ifølge Medietilsynet. Discovery vurderer å ta saken til retten.