Medietilsynet får nytt tilsynsansvar Medietilsynet får flere nye oppgaver når EU-forordningen om digitale tjenester blir norsk lov. Nå skal de blant annet føre tilsyn med målrettet reklame mot barn og manipulerende design på nett.
Tre av fire vil ha alderskontroll i sosiale medier Et klart flertall ønsker elektronisk alderskontroll i sosiale medier, ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet. Flertallet mener også at dagens aldersgrense bør økes, og at staten bør ha ansvaret for å fastsette aldersgrensen.
Trigger vant 25-millionersanbud – slo ut 12 byråer i kampen om Medietilsynet – I disse dager betyr det mye å vinne stabile, gode kunder – slik som dette.
Meta tier om norske forhold: – Skuffende, sier Medietilsynet Meta oppgir fortsatt ingen tall for hvor mange falske kontoer eller desinformasjonsinnlegg som fjernes i Norge. Det får Medietilsynet til å reagere.
Nye regler gir større spillerom for reklame og sponsing Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
Stian Barsnes-Simonsen blir ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet Barsnes-Simonsen kommer fra Snakk Kommunikasjon (tidligere Nordic Screens), hvor han de siste ni årene har hatt ulike lederstillinger, og jobbet med et bredt spekter av kommunikasjonsoppgaver.
Medietilsynet er igjen på jakt etter kommunikasjonssjef: – En viss kontinuitet er selvfølgelig ønskelig Medietilsynet opprettet stillingen for åtte år siden, men har nå valgt å spesifisere rollen til å kun gjelde for kommunikasjon.
Få bryt forbodet mot tv- og radioreklame 1. juledag Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame onsdag 25. desember.
– For mye reklame i sosiale medier To av tre 9–18-åringer synes det er for mye reklame i sosiale medier.
Foreldre oppfordres til å overholde aldersgrensen på sosiale medier Seks statlige etater går sammen og oppfordrer foreldre til å holde aldersgrensen på sosiale medier for barna sine.
Medietilsynet justerer vekting av reklameinntekter for TV 2 De eldre TV-seerne blir mer og mer attraktive for annonsørene. Det påvirker TV 2s inntekter.
Carat-sjefen toner ned annonse-krisen: – Avisene skiller seg ikke ut Stian Jansen sier at de fremdeles ser på norske aviser som svært viktige annonse-kanaler.
Bekymret for annonse-tallene: – På tide at annonsørene backer opp ordene sine Norske aviser taper annonse-kampen mot globale aktører. Dette sier mediene selv om utviklingen.
ANFO-sjefen om nedslående rapport: – Ganske skuffet Jan Morten Drange synes det er synd at store internasjonale selskaper soper inn annonsekronene foran øynene til redaktørstyre aviser.
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler Medietilsynets store vårkontroll avdekket tre brudd.