Tre av fire vil ha alderskontroll i sosiale medier Et klart flertall ønsker elektronisk alderskontroll i sosiale medier, ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet. Flertallet mener også at dagens aldersgrense bør økes, og at staten bør ha ansvaret for å fastsette aldersgrensen.
Meta tier om norske forhold: – Skuffende, sier Medietilsynet Meta oppgir fortsatt ingen tall for hvor mange falske kontoer eller desinformasjonsinnlegg som fjernes i Norge. Det får Medietilsynet til å reagere.
Nye regler gir større spillerom for reklame og sponsing Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
Stian Barsnes-Simonsen blir ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet Barsnes-Simonsen kommer fra Snakk Kommunikasjon (tidligere Nordic Screens), hvor han de siste ni årene har hatt ulike lederstillinger, og jobbet med et bredt spekter av kommunikasjonsoppgaver.
Medietilsynet er igjen på jakt etter kommunikasjonssjef: – En viss kontinuitet er selvfølgelig ønskelig Medietilsynet opprettet stillingen for åtte år siden, men har nå valgt å spesifisere rollen til å kun gjelde for kommunikasjon.
– For mye reklame i sosiale medier To av tre 9–18-åringer synes det er for mye reklame i sosiale medier.
DSA håndhevet i EU: Norge venter på implementering av nytt regelverk – Det er på tide at vi får slike reguleringer, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Unge krever en tryggere digital oppvekst Bedre forbrukervern, styrket rettssikkerhet og økt medvirkning fra barn og unge selv. Dette er noen av kravene som Medietilsynets ungdomsnettverk presenterer for barne- og familieministeren under Arendalsuka.
Disse vil bli kommunikasjonsdirektør i Medietilsynet 19 søkte på stillingen, men så trakk 1/3 av søkerene seg.
Medietilsynet: Massivt reklametrykk mot barn og unge i sosiale medier – Tallene dokumenterer at barn og unge utsettes for et enormt kommersielt press, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Sju fikk advarsler for brudd på regler om reklame, sponsing og produktplassering – Advarslene ble gitt i tilfeller hvor det tidligere enten var gitt veiledning om reglene eller det var så klare brudd at det var naturlig å reagere med sanksjon, sier Medietilsynets direktør.
Medietilsynet støtter forbud mot målrettet markedsføring mot unge – Vi mener imidlertid det er uhensiktsmessig å forby målrettet markedsføring mot alle.
Medietilsynet sier ja til å åpne for politisk reklame på tv – Nordmenn bruker mindre tid på tv, og mer tid på digitale medier, der formidlingskraften er minst like sterk. Derfor er argumentene for et fortsatt reklameforbud på tv betydelig svekket.
Fire av ti 13–14-åringer får porno-reklame på nett Flere oppgir å få reklame for porno via tjenester som Google og TikTok: – Vi forventer at de globale plattformene iverksetter strengere tiltak, sier Mari Velsand i Medietilsynet.
Halvparten av dei unge har fått reklame for produkt for slanking og større musklar – Det er eit stort problem når så mange barn og unge får slik reklame. Vi fryktar at dette kan bidra til større kroppspress, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Nedgang for Snapchat og TikTok blant de yngste Færre av de yngste bruker Snapchat og TikTok nå enn for to år siden. Det viser Medietilsynets nye undersøkelse «Barn og medier 2022».
Medietilsynet: Ulovlig spillreklame må stanses Reklamen for utenlandske pengespill på Discoverys kanaler må stanses, ifølge Medietilsynet. Discovery vurderer å ta saken til retten.
Medietilsynet avdekket ti regelbrudd i fjor På sine 25 tilsyn avdekket Medietilsynet ti regelbrudd i 2021. Kun Discovery ble sanksjonert.