Sju fikk advarsler for brudd på regler om reklame, sponsing og produktplassering – Advarslene ble gitt i tilfeller hvor det tidligere enten var gitt veiledning om reglene eller det var så klare brudd at det var naturlig å reagere med sanksjon, sier Medietilsynets direktør.
Medietilsynet støtter forbud mot målrettet markedsføring mot unge – Vi mener imidlertid det er uhensiktsmessig å forby målrettet markedsføring mot alle.
Medietilsynet sier ja til å åpne for politisk reklame på tv – Nordmenn bruker mindre tid på tv, og mer tid på digitale medier, der formidlingskraften er minst like sterk. Derfor er argumentene for et fortsatt reklameforbud på tv betydelig svekket.
Fire av ti 13–14-åringer får porno-reklame på nett Flere oppgir å få reklame for porno via tjenester som Google og TikTok: – Vi forventer at de globale plattformene iverksetter strengere tiltak, sier Mari Velsand i Medietilsynet.
Halvparten av dei unge har fått reklame for produkt for slanking og større musklar – Det er eit stort problem når så mange barn og unge får slik reklame. Vi fryktar at dette kan bidra til større kroppspress, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Nedgang for Snapchat og TikTok blant de yngste Færre av de yngste bruker Snapchat og TikTok nå enn for to år siden. Det viser Medietilsynets nye undersøkelse «Barn og medier 2022».
Medietilsynet: Ulovlig spillreklame må stanses Reklamen for utenlandske pengespill på Discoverys kanaler må stanses, ifølge Medietilsynet. Discovery vurderer å ta saken til retten.
Medietilsynet avdekket ti regelbrudd i fjor På sine 25 tilsyn avdekket Medietilsynet ti regelbrudd i 2021. Kun Discovery ble sanksjonert.
Hat og sjikane skal aldri være greit «Det er på tide å ta et oppgjør med deler av det ytringsklimaet vi har fått i sosiale medier. Vi kan ikke snu ryggen til og håpe at det går over.»
Det må bli enda enklere for influenserne å følge reglene «Vi kan ikke legge opp til at en ung influenser som virkelig ønsker å følge alle reguleringer og lover, må ha et innføringskurs i juss for å unngå å tråkke feil.», skriver Medietilsynet-direktøren.
En av ti unge er blitt lurt til å kjøpe noe på nett Minst én av ti unge oppgir å ha blitt lurt til å kjøpe noe på internett, viser Medietilsynets undersøkelse om kritisk medieforståelse.
Det er forskjell på VG og Facebook «Ståle Lindblad og jeg blir nok ikke enige om hvordan globale teknologiselskaper kan reguleres, og det trenger vi heller ikke bli. Men det er behov for noen avsluttende kommentarer fra Medietilsynets side.»
Algoritmene setter Medietilsynets kompetanse på prøve Hvordan VG velger ut annonsene de viser deg vet vi ingenting om. Er det dette hemmelighetskremmeriet Mari Velsand vil til livs?
Algoritmene setter demokratiet på prøve «Å si at teknologi-gigantene er de beste til å løse de samfunnsmessige utfordringene som er oppstått på grunn av deres dominerende posisjon, er en for enkel tilnærming.», skriver Medietilsynet.
«Det er åpenbart at Mari Velsand gråter for sin syke mor når hun kritiserer de sosiale mediene for å gjøre det samme som norske medier gjør» Mener Medietilsynet biter seg selv i halen
Vi trenger større åpenhet om bruk av personlige data Globale teknologiselskaper sitter på store mengder data om norske velgere. Dataene brukes til å målrette politisk reklame, men hvor bør grensene gå?
Medietilsynet: – Gode søkere trakk seg for de fikk ikke unntak fra å stå på offentlig søkerliste Nesten halvparten av søkerne på kommunikasjonsdirektørstillingen i Medietilsynet fikk unntak fra offentligheten. Det mener flere er et problem.
Medietilsynet hyller lovendring: – Kan bidra til å redusere kroppspress – Medietilsynet oppfordrer alle som blir eksponert for reklame som kan være ulovlig eller feilmerket til å melde fra om dette.