Det norske ladeselskapet Zaptec tar et skarpt standpunkt i den europeiske energidebatten.

Zaptec lanserer «anti-elbil»-kampanje:
– Vår villeste produksjon til nå

Tar et oppgjør med fossilnostalgi og kulturkrig i ny kampanje som parodierer motstanden mot elektrifisering.

Publisert

Det norske ladeselskapet Zaptec går hardt ut i den europeiske energidebatten med en ny reklamekampanje kalt Gaztec: en mørk parodi på motstanden mot elbiler og elektrifisering.

Kampanjen frontes av den fiktive karakteren Mr. Gaztec, en bensinentusiast med base i et kjellerkontor, som selger hjemmebensinpumper til folk som vil «ta tilbake kontrollen» fra elbilbølgen. 

Med MAGA-inspirert merch, dieselduftlys og bensinpumper med innebygd pølsegrill og slushmaskin, tas det et satirisk oppgjør med det Zaptec omtaler som «kulturelle barrierer» for elbilskiftet.

– Det er ikke rakettforskning. Vi har lært av mer modne bransjer. Vi har sluttet å selge logikk til et marked som egentlig bare ønsker noe å tro på. Eller, en tro på at dette faktisk er et paradigmeskifte, sier Kjetil Hopland, Brand & Creative Lead i Zaptec, i en pressemelding. 

Kampanjen rulles ut i Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Sveits og Benelux. 

Det handler om å vise kontrasten: Kaoset rundt Gaztecs hjemme-bensinpumper mot enkelheten i Zaptecs ladeløsninger. Den ene krever kranbil og en nedgravd tusenliters tank. Den andre er på størrelse med en skoeske som monteres på noen minutter.

– Og det er poenget. Elbilen trenger ikke å forsvares. Den trenger å settes inn i en ny kontekst, sier Hopland.

Konseptet er utviklet internt hos Zaptec og produsert av det norske produksjonsselskapet Screen Story.

– Dette er den typen kampanje enhver kreatør drømmer om. Zaptec kom til oss med en klar og dristig idé, og stolte på at vi tok den helt ut. Sammen har vi skapt noe absurd, filmatisk og tankevekkende. Dette har vært vår villeste produksjon til nå, sier regissør Oskar Garrod Hammer i Screen Story.

Administrerende direktør i Zaptec, Kurt Østrem, sier kampanjen også handler om posisjonering:

– Vi har bevist innovasjonsevnen vår. Nå handler det om å vise hvem vi er. Vi er et selskap partnere kan bygge sammen med, ikke bare kjøpe fra.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS