– Vi i Meta gleder oss over et restituert annonsemarked og ønsker alle lykke til i 2022!, skriver Rune Paulseth i dette innlegget.
– Vi i Meta gleder oss over et restituert annonsemarked og ønsker alle lykke til i 2022!, skriver Rune Paulseth i dette innlegget.

Meninger:

Meta Norge-sjefen: Vi ønsker reguleringer velkommen, men det er viktig at de er basert på innsikt og fornuft

«For noen uker siden presenterte Anfo deler av Den Store Annonsørrapporten og kunne melde at annonsemarkedet nå ser ut til å være gjennom stormen. Forrige uke ble det bekreftet igjen, da Mediebyråforeningen kom med tall for oktober som viste at annonsemarkedet var tilbake på 2019 nivå.»

Publisert Sist oppdatert

Det er likevel et annerledes annonsemarked vi har i dag enn det vi forlot i mars 2020 på vei hjem inn i lockdown og hjemmekontor.

Under pandemien måtte annonsørene snu rundt på forretningsmodellene sine og betjene kunder på tross av sosial distanse og stengte butikker. Den digitale omstillingen som mange trodde ville ta 3 - 5 år har de gjort på 18 måneder. Vi som jobber med annonsering anser faget som en svært viktig del av næringslivet, men disse bedriftene har et større ansvar overfor sine ansatte og eiere for å drive effektiv og lønnsomt.

Disse næringslivsaktørene skal være helt sikre på at Meta driver sin forretning fremover med fokus på deres interesser og ansvar. Vi investerer mer enn noe annet selskap i verden på sikkerhet, trygghet og tillit, og vi kan ikke drive Meta fremover uten at disse tingene er på plass, verken på dagens internett eller i fremtidens metavers.

Vi ønsker reguleringer velkommen, men det er viktig at de er basert på innsikt og fornuft, og at de veileder alle som har sine forretninger på internett, for å gjøre hele internettet bedre og ikke for å regulere et selskap eller en mindre gruppe aktører.

Den Store Annonsørrapporten stadfester at annonsører ønsker å forsterke sin tilstedeværelse på sosiale medier, og ifølge rapporten er sosiale medier blant kanalene som øker mest relatert til investeringer.

Samtidig sier 63 prosent at en av deres bekymringer er den dominerende posisjonen til Facebook.

Ser vi nærmere på de siste tallene fra Mediebyråforeningens Mediebarometer for oktober, så har kategorien «sosiale medier» vokst med 54 prosent hittil i år, men markedsandelen er ikke på mer enn 11 prosent. Facebook og Metas andre plattformer er definitivt ikke den eneste aktøren i denne kategorien, og om vi ser på konkurrerende kanalers markedsandel (TV 35 %, Digital 32 %), er det å antyde dominans en sterk overdrivelse.

Våre erfaringer fra de siste 18 månedene er at veksten er basert på en gjensidig tillit og åpenhet rundt hva man ønsker å få til, samt et tett samarbeid med annonsører og deres medie- og byråpartnere. At Meta kan bidra med gode produkter og løsninger som bistår i den digitale omstillingen og som tilfredsstiller de nye kravene til vekst, mener vi er en god match.

Annonsørene nevner også at de vil ha en rik medieflora, og at de ønsker å nå forbrukerne flere steder. Det vil vi også, og vi arbeider med å skape et bærekraftig lokalt annonsemarked ved å jobbe parallelt med norske mediehus og hjelpe de øke distribusjon og inntjening gjennom våre plattformer.

Tidligere i oktober publiserte vi en case story der de nordiske mediene Nettavisen, Newsner, og Dagbladet deler hvordan de jobber med Instant Articles. Der fremgår det klart at Instant Article har hjulpet dem med å øke trafikken og inntektene. Eugene Brandal Laran, ansvarlig for sosiale medier i Dagbladet, kommenterte resultatene slik: “Rundt 75 % av innholdet vårt konverteres til formatet. Det lar oss hente inn lesere som kanskje ikke har besøkt siden vår den dagen, noe som betyr at vi kan plukke opp ekstra trafikk. Akkurat som hvordan du ville fått aviser levert på døren din er Facebook – gjennom Instant Articles – vårt digitale postbud."

Meta er en global aktør med interesser i alle lokale markeder vi opererer i. Vi har de samme ønskene for det norske annonsemarkedet som våre kunder, partnere og konkurrenter. Meta har en ambisjon om å være åpne og transparente med alle aktørene, dele erfaringer og drive kunnskap om muligheter slik at vi sammen kan bygge gode løsninger som styrker og profesjonaliserer oss alle.

Vi i Meta gleder oss over et restituert annonsemarked og ønsker alle lykke til i 2022!

Powered by Labrador CMS