
Felleskjøpet ruller ut «Klar, ferdig, så»-aksjonen: deler ut 30.000 settepoteter
Mandag morgen startet Felleskjøpet årets «Klar, ferdig, så»-aksjon på Oslo S. I en tid med økt uro om matberedskap, håper de å engasjere flere nordmenn til å dyrke selv – en bøtte og en potet av gangen.
– Når en aksjon gjentas for tredje gang, forsvinner noe av nyhetsfaktoren. Derfor må vi være smartere i hvordan vi får folk med på budskapet, sier kommunikasjonssjef Veronika Skagestad i Felleskjøpet til KOM24.
30.000 settepoteter på vei ut
I løpet av uken deler Felleskjøpet ut nærmere 30.000 sertifiserte settepoteter og 12.000 gule bøtter med jord på sentrale knutepunkter og i egne butikker landet over.
Bakgrunnen er den lave norske selvforsyningsgraden på rundt 40 prosent – en av de laveste i verden.
– Vi kan ikke være bekjent av så lav selvforsyning. Derfor vil vi inspirere folk til å dyrke litt selv – og vise at det er superenkelt, sier Trond Østby, ansvarlig for merkevare, eventer og sponsoraktiviteter i Felleskjøpet.
Han forteller at én eneste settepotet, plantet i en bøtte med jord, kan gi én kilo spiseklare poteter etter tre–fire måneder.
– Folk blir veldig glade når vi står her og deler ut bøtter. De slipper å forholde seg til noe abonnement eller bindingstid – det er bare å ta imot og prøve selv. De fleste lykkes, og mange synes det er en morsom og konkret måte å bidra på, sier Østby.
Denne uken besøker Felleskjøpet Oslo, Tønsberg og Fredrikstad før aksjonen kulminerer med utdeling i alle Felleskjøpet-butikker førstkommende lørdag.
Ministeren på plass

Landbruks- og matminister Nils Kristen Sandtrøen deltok mandag morgen på Oslo S, der han selv sto og delte ut bøtter til forbipasserende.
– Han var ivrig og engasjert, og satte pris på å møte folk på en litt annerledes måte, sier Skagestad.
Hun påpeker at ministerens tilstedeværelse gir aksjonen ekstra tyngde.
– Når en statsråd prioriterer å stille opp, viser det at temaet vi løfter fram, matberedskap, blir tatt på alvor på politisk nivå, sier hun.
Tidligere har også Geir Pollestad og Trygve Slagsvold Vedum støttet kampanjen med personlig oppmøte.
Lokalt engasjement i fokus
For å holde trykket oppe i år, har Felleskjøpet lagt mer vekt på lokalt engasjement og synlighet.

– Vi har jobbet aktivt i digitale flater, men også bevisst med å løfte det lokale. Vi har oppfordret alle butikkene våre til å ta kontakt med lokale ordførere og sentrale beredskapsressurser, sier Østby.
Skagestad legger til at mye av kommunikasjonen skjer i egne kanaler og mot lokalpressen.
– Når man gjentar en aksjon for tredje gang, er det vanskeligere å få de store mediene med. Men vi ser veldig god effekt lokalt, og i sosiale kanaler. Interessen fra folk er fortsatt stor – ikke minst fordi temaet matberedskap er blitt enda mer aktuelt, sier hun.
Økt beredskapsbevissthet
Skagestad peker på at økt beredskapsbevissthet i samfunnet gir kampanjen drahjelp.
– Pandemien, krigen i Ukraina og generell geopolitisk uro har gjort folk mer bevisste. De forstår nå viktigheten av å kunne dyrke mat selv, sier hun.
Felleskjøpet er svært fornøyd med interessen så langt i årets aksjon, både blant publikum og i mediene.
– Det er et viktig tema som vi alle må bidra til å sette på dagsorden, avslutter Østby.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no